Skolministern: Bort med den postmodernistiska kunskapssynen

Regeringen ger en utredare i uppdrag att göra om skolans läroplaner. ”Svensk skola måste gå tillbaka till grunderna”, säger skolminister Lotta Edholm (L).

Regeringen vill göra om kurs- och läroplanerna för att se till att de är inriktade på fakta och ämneskunskaper. Till utredare utses Thomas Persson, som precis slutat som generaldirektör för Myndigheten för yrkeshögskolan. 

– Sedan 1990-talet har vi haft en skola som varit starkt influerad av postmodernistisk kunskapssyn. I stället för att skolan ska lära ut fakta och kunskaper så fick vi en mer subjektiv kunskapssyn där diskussioner kring åsikter var centralt. Det har funnits en misstro mot traditionellt lärarledd undervisning, trots att forskning pekar på raka motsatsen, säger skolminister Lotta Edholm (L) på en pressträff.

Fokus på kunskap

I de nya läro- och kursplanerna ska ämnets karaktär vara i centrum. För svenska och matematik handlar det om att kunna läsa, räkna och skriva. Och för naturvetenskap och samhällskunskap ska det bli större fokus på ämneskunskap, menar skolministern. 

– I dag har vi inte läroplaner som främjar en traditionellt lärarledd undervisning och som utgår ifrån barns kognitiva utveckling.

– Det behövs en ny syn på kunskap i svensk skola. Undervisningen i de tidiga årskurserna ska framför allt handla om grundläggande fakta och färdigheter som ger eleverna en nödvändig grund för sitt fortsatta lärande, Lotta Edholm.

Thomas Persson ska föreslå ändringar i läroplanerna för förskoleklassen, grundskolan, den anpassade grundskolan, specialskolan, sameskolan och fritidshemmet. Senast den 28 februari 2025 ska utredningen ha lämnats över till regeringen. 

Beslutskedja: En tydligare kunskapsinriktning i läroplanerna

19/12
2023
19/12
2023
26/2
2024
16/8
2024
28/2
2025

Forrige artikel Årets mest lästa debatter om utbildning Årets mest lästa debatter om utbildning Næste artikel Regeringen vill utreda obligatorisk undervisning – C: ”Oseriöst” Regeringen vill utreda obligatorisk undervisning – C: ”Oseriöst”
Skolverket ska spara

Skolverket ska spara

Regeringen drar ner på Skolverket med 80 miljoner i budgeten. Anledningen är att myndigheten ska effektiviseras.