Skolpolitiken har ökat ojämställdheten

Jämställdhetsmyndigheten konstaterar i en ny rapport att jämställdheten i skolan backar inom flera områden. ”De senaste trettio årens reformer har bidragit till att reproducera ojämställdhet snarare än att motverka ojämställdheten”, säger Jakob Lindahl, rapportförfattare. 

Jämställdhetsarbetet i skolan får ofta stå tillbaka för annat som anses som viktigare. Det kommer Jämställdhetsmyndigheten fram till i en ny rapport som visar att jämställdheten inom flera områden gått bakåt.

– Skolan har ett viktigt jämställdhetsuppdrag. Lärarna behöver bättre förutsättningar och mer stöd för att klara av det här, säger myndighetens generaldirektör Lena Ag på en pressträff och fortsätter:

– Jämställdheten i skolan har i stora delar ogiltig frånvaro. Flickor och pojkar har fortfarande inte samma möjligheter. 

Myndigheten har gjort en uppföljning på det jämställdhetspolitiska delmålet Jämställd utbildning, som riksdagen beslutade om 2016. Enligt målet ska flickor och pojkar ha samma möjligheter och villkor när det gäller utbildning, studieval och personlig utveckling.

Skolreformer har ökat ojämställdheten

Enligt rapporten uppnås inte målet, trots en politisk ambition. Det förklarar myndigheten bland annat med skolans styrning. Dels är vägen från politiska beslut till förändring lång, och dels ser myndigheten att reformerna på skolområdet har ökat ojämställdheten. 

– De senaste trettio årens reformer har bidragit till att reproducera ojämställdhet snarare än att motverka ojämställdheten, säger Jakob Lindahl, en av rapportförfattarna. 

Han pekar på att det blivit en tydlig könssegregering mellan utbildningar, vilket innebär att flickor och pojkar förbereds delvis för olika roller i samhället.

– Men också exempelvis betygsreformen som med en mer kontinuerlig bedömning bidrar till en ökad stress bland elever, säger Lindahl som pekar på att förväntningarna på flickor att prestera i skolan gör att stressen ökar mer för dem. 

Vad kan göras?

Myndigheten lämnar också ett antal rekommendationer på hur utvecklingen kan vändas. Bland annat behövs generella satsningar på skolan för att förbättra kvaliteten och likvärdigheten. 

– Skolans olika uppdrag behöver synkas något bättre, exempelvis elevhälsoarbete, trygghet och studiero och det systematiska kvalitetsarbetet, säger Jakob Lindahl. 

Jämställdhetsmyndigheten föreslår även att ett examensmål i förskolelärare och lärarutbildningen ska tas fram om mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer.

– Vi ser också ett behov av ett ökat elevinflytande för att arbetet ska bli mer träffsäkert och effektivt.

Forrige artikel Skolinspektionen vill se skärpning av skollagen – ska inte gå att köpa tillstånd Skolinspektionen vill se skärpning av skollagen – ska inte gå att köpa tillstånd Næste artikel Regeringen vill göra om ersättningen till friskolor Regeringen vill göra om ersättningen till friskolor
Skolverket ska spara

Skolverket ska spara

Regeringen drar ner på Skolverket med 80 miljoner i budgeten. Anledningen är att myndigheten ska effektiviseras.