Trafikverket: Tillbaka på status quo vid halvårsskiftet

Medarbetarna arbetar fortfarande mer än tidigare för att få tågplaneringen att rulla, och tågoperatörerna får fortsatt vänta på tidtabeller som ens följer tidigare mått. Nu börjar dock Trafikverkets ledning se ljuset i tunneln: ”Men att exakt sätta tidpunkter är svårt.”

Trafikverket sätter via tågplanen en tidtabell för när tåg kan trafikera järnvägen. Men planen sätter också stopp för när trafik ska vara tillåten, bland annat på grund av trafikarbete.

Som det är nu så sträcker sig inte tågplanen längre än till i början av mars, vilket gör att Trafikverket får svara på frågor om när påskbiljetterna ska släppas hos bland andra SJ.

Den tidigare gränsen för när tågplanen skulle släppas var tolv veckor. Men som det är nu, når inte Trafikverket upp till den gränsen. Orsaken är främst att sjösättningen av det nya planeringsverktyget, som en del i det större MPK-projektet, har haft stora prestandaproblem.

Det har lett till merarbete både hos de som planerar och överser den dagliga trafiken på myndigheten, men också till frustration hos tågoperatörerna.

Hot om vite

Men i samband med att det nya systemet sjösattes skulle också den tidigare tidsplaneringsgränsen höjas till 18 veckor. Dit har man än så länge fortsatt långt att gå, säger Thomas Andersson, en av fyra chefer som leder det så kallade kraftsamlingsprojektet som bistår i införandet av det nya MPK-systemet.

– Trafikverket fortsätter under 2023 att arbeta mot att nå den här 18 veckors framförhållning, för att skapa ökade framförhållning för järnvägsoperatörernas planering under året.

Tidigare har det sagts att Trafikverket till december 2023 siktar på att nå 15 veckors framförhållning. Den planen ligger fortsatt kvar, med sikte på att först som mest 10 veckors framförhållning kan nås i slutet av mars, och 12 veckors framförhållning kan nås efter halvårsskiftet. Men Järnvägsmarknadslagen, som hämtar tidsgränsen från ett EU-direktiv, ställer egentligen kravet på att 18-veckorsgränsen skulle vara uppnådd redan nu. Därför har också Transportstyrelsen inlett en granskning, med hot om böter mot Trafikverket.

– Nu ligger vi lite sent, i jämförelsen till vad vi ska göra, säger Andersson till Altinget.

Så en konsument, eller tågoperatör, ska inte förvänta sig en leverans av 18 veckors tågplanering förens i december 2023?

– Ja, men att sätta en tidpunkt är svårt, ändå. För det har med flera mjukvarurelatera frågor, och olika funktioner som ska införlivas i det här planeringsverktyget. Så därför är det lite svårt att sätta exakt. Men vi kommer att jobba såklart med det här, för att få ordning på saker så fort som möjligt under 2023. Men det ska sedan göras särskilda kontroller och tester för varje release som ska göras i systemet. Det är säkerheten främst, och det är noggranna kontroller. Men att fortsätta under 2023 för att skapa framförhållning för järnvägsoperatörerna, det är det som vi gör.

Vad prioriteras högst?

Samtidigt har tidspressen på att få fram en längre tågplan tidigare inneburit att utvecklingen av IT-verktyget som planerarna i trafikledningen arbetar med fått stå tillbaka. Införandet av det nya planeringsverktyget, som har målet att göra planeringen enklare för de som utför arbetet, har nämligen hittills inneburit merarbete jämfört med hur tidigare system såg ut, vilket också inneburit att personalstyrkan har varit högt överbelastad.

Thomas Andersson menar dock att det inte handlade om en nedprioritering av medarbetarnas arbetssituation.

– Jag kan ju förstå att det uppfattats och upplevs så, utifrån vad man har för arbetsuppgifter själv. Men vi jobbar med helheten – och då behöver vi ibland göra saker i en viss ordning… Men den operativa verksamheten är just nu viktigast, för det är där leveranserna sker.

Innan julen varnade Thomas Andersson för att det inte gick att ha den höga arbetsbelastningen under alltför lång tid, för att inte personalen skulle slitas ut. 

Nu ska dock situationen lugnats något, även om det fortsatt är så att personal arbetar övertid för att hantera det extraarbete som fortsatt förekommer i tågplaneringsarbetet, bland annat av specialgodstransporter. Dessa måste till skillnad från tidigare kontrolleras manuellt av både operativ personal och tågplanerarna.

– Det har blivit bättre än när det var som värst, strax innan jul, säger Andersson och fortsätter:

– Men det finns fortfarande förbättringar att göra, och de jobbar vi med. Men belastningen är lägre nu.

Merarbete även utan extrauppdrag

Samtidigt är fortfarande det nya verktygen inte enklare att hantera, även utanför frågan om specialtransporter.

När ska det bli enklare för medarbetarna än det var innan?

– I den planen som ligger nu så ska det mesta ha blivit bättre under det första kvartalet. Där ska det mesta ske, för de frågor som är högst prioriterade. Sedan kommer vi fortsätta att arbeta med att förbättra det här fram till halvårsskiftet. Så förhoppningsvis så kan det bli lite normala förhållanden då. Men det får vi utvärdera när vi kommer lite längre fram i vår.

Så det system som drog i gång den 11:e december, är först enklare att arbeta med ett halvår senare?  

– Man kan väl säga såhär. Det är svårt att säga exakt, men det ska i alla fall inte vara sämre än vad det var innan. Och det säger också medarbetarna själva, att det har potential att bli bättre. Men det är för tidigt att säga nu, för det är för mycket brister nu för att kunna säga det.  

{{toplink}}

Forrige artikel Regeringen lägger ner Karensutredningen Regeringen lägger ner Karensutredningen Næste artikel 600 får nya studiestödet – det ska flest studera 600 får nya studiestödet – det ska flest studera
Myndigheter slås samman

Myndigheter slås samman

Regeringen går vidare med delar av förslaget om att slå samman flera myndigheter. Den 1 januari 2026 ska sex myndigheter bli tre.

Så mycket får myndigheterna

Så mycket får myndigheterna

Kriminaliteten och säkerhetsläget präglar regeringens fokus i budgeten. Försvarsmakten, Polismyndigheten och Kriminalvården är de myndigheter som får mest.