Forskare: Mobilförbud i klassrummet fungerar inte 

Mobilförbud i skolan ger inte effekt, visar en ny avhandling från Göteborgs universitet. Eleverna hittar sätt att kringgå förbudet samtidigt som mobiltelefonen behövs i skolarbetet.

Den 1 augusti infördes en ny lag om ordning och studiero i klassrummet som innebär att privat användning av mobiltelefoner på lektionstid förbjuds. 

Anita Grigic Magnusson, doktorand vid Göteborgs universitet, har i sin avhandling undersökt hur införandet av mobilförbud har fungerat i högstadiet och gymnasieskola genom att studera klasser där skolan valt att förbjuda mobiltelefoner på lektionstid, innan den nya lagen infördes. 

Slutsatsen hon drar är att mobilerna finns i skolan oavsett om man har förbud eller inte.  

– Elever hittar sätt att kringgå förbudet och använder mobilerna ändå, fast i smyg. Man lämnar in tomma mobilskal, man säger att man har glömt mobilen i skåpet och så används den ändå, säger hon till Altinget. 

– Alla elever var samstämmiga. Förbud är fel väg att gå. Det kommer aldrig fungera i praktiken. Däremot var de positiva till regler och att lärare hjälpte dem med att lägga undan mobiltelefonen.  

Lärarna gjorde undantag

Men det var inte bara elever som bröt mot reglerna, utan också lärare valde att frångå förbudet. 

– Från första dagen gjorde lärarna själva undantag från mobilförbudet. Deras sätt att upprätthålla förbudet var att samla in mobiltelefonerna, vilket man glömde bort. Lagom till höstlovet lyfte man förbudet på skolan och bestämde sig att det får vara upp till varje enskild lärare.  

Anita Grigic Magnusson visar att lärare hade integrerat elevernas mobiltelefoner i undervisningen utan att tänka på det.

– Lärarna var inte riktigt medvetna själva om hur mycket man egentligen använde mobiltelefonen. I den digitaliserade skolan bygger mycket på att det ska finnas en dator eller en laptop. När den inte funkar eller när nätverket inte funkar, då behövs elevernas mobiler, säger hon och fortsätter:

– Sen i vissa undervisningssituationer fyller inte datorn den funktion som mobilen gör, där man kan ta före- och efterbilder. Man kan snabbt räkna ut något med miniräknaren.  

Stärkt lärarprofession

Samtidigt har den nya lagen stärkt lärarprofessionen och gett lärarna ett större mandat, menar Anita Grigic Magnusson.  

– Innan lagen hade man inte riktigt ett mandat, man vågade inte riktigt driva på mobilförbud. Den nya lagen har gett både lärare och rektorer ett större mandat att hantera frågan om mobiler i klassrummet. Man kan stödja sig tillbaka och hänvisa till lagen när man vill ha mobilfritt. Då blir det lättare att argumentera emot elever. 

{{toplink}}

Beslutskedja: Uppdrag att ta fram ett förslag till en nationell plan för skolans arbete med trygghet och studiero

26/2
2020
12/3
2020
16/12
2020
18/5
2021
19/5
2021
1/7
2021
27/8
2021
31/8
2021
9/9
2021
18/2
2022
23/3
2022
31/5
2022
8/6
2022
16/8
2022
15/12
2022

Forrige artikel Skärpta folkhögskolekrav för skyddad yrkestitel Skärpta folkhögskolekrav för skyddad yrkestitel Næste artikel Skolartiklarna som engagerade mest 2022 Skolartiklarna som engagerade mest 2022
Skolverket ska spara

Skolverket ska spara

Regeringen drar ner på Skolverket med 80 miljoner i budgeten. Anledningen är att myndigheten ska effektiviseras.