Så ska skolan digitaliseras – ”Fokus på kvalitet”

I Skolverkets förslag på en ny digitaliseringsstrategi försvinner målet om tillgång till digitala lärverktyg. I stället står användningen i fokus. ”När eleverna lämnar skolan ska de vara redo att möta samhällets krav”, säger generaldirektör Peter Fredriksson.

På måndagen lämnade myndigheten över sitt förslag för en ny digitaliseringsstrategi, som är tänkt att gälla mellan 2023 och 2027, till regeringen.  

Två mål

I den nya strategin formulerar man två övergripande mål för skolväsendets fortsatta utveckling med digitalisering. Det första är att utrusta elever med en digital kompetens och det andra är att använda digitala verktyg och läromedel för att öka kvaliteten i undervisningen.  

– Det är helt nödvändigt att skolan tar ansvar för elevernas digitala kompetens. När de lämnar skolan ska de vara redo att möta samhällets och arbetslivets krav, säger Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson till Altinget. 

– Det handlar också om att ta tillvara digitaliseringens möjligheter så att undervisningskvaliteten stärks. Att elever får bättre förutsättningar att nå målen. Att elever kan få stöd utifrån olika behov. Att man använder data som är tillgänglig till att utveckla verksamhet i förskola och skola.

Om man tar några konkreta exempel, vad innebär den nya strategin för skillnad för lärare?  

– Det är ju så att lärare ska använda sig utav många olika metoder. Det ska finnas en metodologisk mångfald. Man ska använda sig av redskap, men oavsett vilken metod eller vilka redskap man använder sig utav så ska det ju stärka förutsättningarna för eleven att nå de här målen, säger Peter Fredriksson.

– Det är viktigt för Skolverket att kommunicera att det handlar om att ta tillvara digitaliseringens möjligheter. Inte om att skola och förskola ska digitaliseras, utan att ha ett perspektiv där man ser digitaliseringens möjligheter som ett medel. 

Har du något exempel på hur man kan öka kvaliteten i undervisningen med hjälp av digitala verktyg?

– I förskolan kan olika digitala lärresurser främja leken, det kreativa och det skapande. Om man bedömer att det här är ett verktyg som kan främja det som är förskolans mål, då behöver man fundera på hur digitala lärresurser skulle kunna stärka det, säger Fredriksson.

– Digitala lärresurser kan vara ett oerhört viktigt redskap utifrån att man har behov att ge stöd på olika sätt. Men också då i svenskundervisningen, när elever skriver texter. Man kan använda det för att motivera, bygga intresse, inspirera, men det viktiga är att inte se digitala lärresurser som ett mål i sig. Det ska vara ett medel som ska främja och stödja målsättningen för skola och förskola.  

Skiftar fokus

I den tidigare strategin var ett av målen att elever ska ha tillgång till digitala lärresurser. Det är inte ett mål i nya strategin. 

– Det betyder inte att man inte behöver ha tillgång till detta. Men det är inte ett mål och det beror på att under åren så har det ju varit en utveckling. I uppföljningen har vi kunnat se att det finns en ökad tillgång.

I stället har Skolverket formulerat ett mål om hur de digitala verktygen ska användas.  

– Det beror på att vi skiftar fokus från tillgång till digitala lärresurser till hur man ska använda det så att det främjar lärandet och måluppfyllelsen. Det är också det som vi ser framför oss att vi behöver följa upp, säger Peter Fredriksson och fortsätter:

– Tidigare har vi sett det som viktigt att följa upp tillgången till digitala lärresurser. Nu ser vi det som viktigt att följa upp hur använder förskolan och skolan de här olika verktygen? Bidrar det till att kvaliteten i undervisningen stärks? Bidrar det till att elever får bättre förutsättningar att nå målen?  

Konkret handlingsplan

Nästa steg är att Skolverket tar fram en handlingsplan. Det ska ske så fort regeringen har fattat ett beslut om Skolverkets förslag på ny digitaliseringsstrategi. 

– När beslutet är fattat kan vi påbörja handlingsplanen. Den ska mer konkret redogöra för vilket ansvar man har på huvudmannanivå och hur målen ska uppnås. Bland annat genom åtgärder kopplade till behovet av kompetenser. Vi kommer också ha ett perspektiv som handlar om forskning och beprövad erfarenhet.  

{{toplink}}

Forrige artikel Forskare: Mobilförbud i klassrummet fungerar inte  Forskare: Mobilförbud i klassrummet fungerar inte  Næste artikel Fler går vidare till högskolestudier efter folkhögskolan Fler går vidare till högskolestudier efter folkhögskolan