Anders Lago: Arbetsförmedlingen brister i sitt viktigaste uppdrag

En av de mest brådskande frågorna en ny regering behöver ta tag i är Arbetsförmedlingens stöd till personer med funktionsnedsättning. ”De senaste två åren har varit katastrof”, säger Anders Lago, ordförande för FUB och styrelseledamot i Funktionsrätt Sverige, till Altinget.

Både besparingarna och den reformering som sker av Arbetsförmedlingen har gjort att stödet för personer med funktionsnedsättning ”totalt har havererat”, menar Anders Lago.

– Arbetsförmedlingen har inte koll på att många av de som söker jobb faktiskt har en funktionsnedsättning, säger han till Altinget. 

Lago pekar på en rapport från myndigheten själv, som visar att Arbetsförmedlingen missar att registrera omkring 700 personer med intellektuell funktionsnedsättning per år.

– Lyckas man registrera dem tar det över 300 dagar innan man blir registrerad med en funktionsnedsättning, säger han.  

Tappat kompetens

En anledning till att personerna inte fångas upp och får det stöd de behöver beror, enligt Anders Lago, på att myndigheten har dragit ner på de SIUS-handläggare som arbetar med att ge stöd till personer med funktionsnedsättning. 

– Man har inte medarbetare som kan jobba med de här grupperna. Jag tror att man har tappat mycket av den kunskapen när handläggarna men även, psykologer och kuratorer försvunnit. 

– Ett problem är att man inte utnyttjar de möjligheter och verktyg som arbetsförmedlingen har. Under de senaste åren har man alltid skickat tillbaka stora belopp som skulle gå till löneanställningar. Man placerar inte på sociala företag och hos andra arbetsgivare. 

Främst är det de två senaste åren som Lago verkligen har sett en nedgång i myndighetens arbete.  

– Arbetsförmedlingen har under lång tid inte varit bra på att jobba med personer med funktionsnedsättning, men under de senaste två åren har det varit katastrof.

Vad beror det på? 

– AF har fått minskade anslag, man har bestämt sig för att hantera det mesta digitalt inom Arbetsförmedlingen, vilket blir svårt för många i vår målgrupp. Jag tror också strävan att lägga ut allt mer av Arbetsförmedlingens arbete på externa parter har påverkat. Hela reformen har drabbat den här gruppen helt enkelt.

– Många långtidsarbetslösa har ett stort behov av en personlig kontakt och ett personligt stöd. Det är jättesvårt i dag. Antalet kontor har minskat. Det är nästan omöjligt att ringa till dem. Det mesta ska skötas via digitala uppkopplingar och det funkar inte för alla.  

Behov av reform

Anders Lago menar att det behövs nya direktiv och nya uppdrag till Arbetsförmedlingen. Något han hoppas på att en ny regering kommer göra.  

– Som det är idag brister Arbetsförmedlingen i ett av deras viktigaste uppdrag. En ny regering måste lyfta upp att personer med funktionsnedsättning är en grupp som behöver prioriteras. Många av de som är långtidsarbetslösa i dag har någon form av funktionsnedsättning.

Vilka reformer behövs?  

– Jag hoppas att man tar upp de här frågorna i ett kommande regleringsbrev. Jag tror också att det krävs ökade resurser föra att arbetsförmedlingen ska klara sitt uppdrag. Det är egentligen de två sakerna som man behöver göra akut.  

– När det kommer till personer med funktionsnedsättning så måste de ha möjligheten att träffa en handläggare personligen. Det tror jag är en nödvändig åtgärd.  

Lotten Moberg är stabschef på Arbetsförmedlingen. 

Hur arbetar ni för att fånga upp arbetslösa med funktionsnedsättning?

– Under 2022 har vi bland annat infört regionala kompletterande bedömningsteam där socialkonsulenter, arbetsterapeuter, psykologer samt erfarna arbetsförmedlare tillsammans tittar på den arbetssökandes situation, säger hon till Altinget. 

Personer med funktionsnedsättning har svårt att få en personlig kontakt, menar funktionsrättsorganisationer. Detta ska ha förvärrats med reformeringen av AF, då flera lokala kontor har stängts och fler träffar sker digitalt. Är det något ni känner igen? 

– Under pandemin med en mängd nyinskrivna arbetssökande fick stora delar av våra personalresurser lämna andra uppdrag för att ta emot nyanmälda arbetssökande och se till att de kom med i våra system och blev anmälda till a-kassa, bland annat. 

– Samtidigt som vi har minskat antalet egna kontor har antalet Servicekontor som Statens servicecenter bemannar ökat och där kan personer som inte är ”digitala” få stöd med kontakter med Arbetsförmedlingen. Det finns möjligheter till fysiska besök, där det behövs, och digitala kontakter där det är tillräckligt. En funktionsnedsättning innebär inte alltid att det finns behov av personligt, fysiskt möte. 

Behöver ni mer resurser för att stärka stödet till personer med funktionsnedsättning?

– Ett sätt att stärka arbetet med funktionsnedsatta är tjänsten steg till arbete, för personer med funktionsnedsättning/ohälsa, där leverantören kommer att jobba intensivt med personen för att hen ska få ett arbete. Total kapacitet i tjänsten när den är fullt utbyggd är 13 000 pågående deltagare samtidigt, nationellt. 

– Om vi har gjort en bra upphandling och leverantören lyckas leverera en bra tjänst får deltagaren arbete och Arbetsförmedlingen lyckas med sitt uppdrag.

Forrige artikel Kista folkhögskola polisanmäler två läxhjälpsorganisationer Kista folkhögskola polisanmäler två läxhjälpsorganisationer Næste artikel Nyvalde biskopen: Svenska kyrkan bör satsa på idéburen välfärd Nyvalde biskopen: Svenska kyrkan bör satsa på idéburen välfärd
Trots kritiken – myndigheter slås samman

Trots kritiken – myndigheter slås samman

Regeringen går vidare med förslaget att slå samman Myndigheten för stöd till trossamfund med Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor. Däremot kommer Konstnärsnämnden inte att inordnas i Statens kulturråd.