Bryssel siktar på grönt ljus för svensk slopad drivmedelsskatt

Efter att tusenlappen till bilägarna nobbades i riksdagen återstår fortsatt ett öppet spår i frågan om att subventionera drivmedelspriserna. Men även om regeringen inte fått svar ännu på sin ansökan, så är signalen tydlig: EU-kommissionen avser att ge ansökan grönt ljus.

Skatten på fossila drivmedel sänktes till EU:s miniminivå i våras, efter att alla partier i riksdagen förutom MP röstade för en av de extra ändringsbudgetarna i våras.

Men S-regeringen har också uppmanats av samma riksdagsmajoritet att efterfråga ett undantag från EU:s energiskattedirektivs minimiregler, för att helt kunna ta bort energiskatten på fossila drivmedel under tre månader.

Ansökan väntar fortsatt på svar

I maj skickades ansökan in till EU-kommissionen, som i en första instans går igenom den och återkommer med eventuella följdfrågor, innan ett eventuellt beslut om att skicka vidare ansökan till medlemsländerna tas.

EU-kommissionens deadline för att sedan återkomma med eventuella följdfrågor, eller besked, är på tre månader. I veckan passeras denna, och Regeringskansliet väntar fortsatt på att få respons från Bryssel.

Vem skulle sedan backa upp dem?

Det är dock inte ovanligt att dessa processer drar ut på tiden, även om Mikael Damberg (S) i samband med junimötet hos finansministrarna tryckte på för snabba bud.

– Det är dags att ge ett besked, sade finansministern till Svd då. 

Om EU-kommissionen föreslår att den svenska ansökan ska gå igenom, ska sedan alla medlemsländer också ställa upp på den svenska begäran. Där har motståndet hittills varit stort. Men en röst kan de med säkerhet räkna med: Portugal har nämligen de också ansökt om att tillfälligt sänka skatten.

Ser ut att passera första instans

Då det nu är semester i EU-maskineriet, lär finansministern få hålla ut ett tag till. Men enligt uppgift till Altinget så är riktningen klar.

– Kommissionen planerar att mycket snart anta ett förslag till rådet om ett genomförandebeslut som ger dessa två medlemsstater rätt att tillämpa reducerade punktskattesatser, svarar en talesperson på Altingets förfrågan.

Hur mycket gynnas konsumenterna?

Samtidigt har det uppstått debatt kring vilken effekt åtgärden får i praktiken. Detta då Konjunkturinstitutet granskat den nuvarande sänkningen och konstaterat att drivmedelsbolagen inte fullt ut förde över den nuvarande skattesänkningen på konsumenter.

– Det visade sig att en fjärdedel av skattesänkningen gick till bensinbolagen, och ramlade inte ut hos kund, har bland andra finansminister Mikael Damberg påpekat.

Näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson avser att kalla in drivmedelsbolagen för att förhöra sig om läget. Men bolagen har kritiserat KI:s rapport för att bland annat inte ta in valutakurspåverkan och biodrivmedelanvändningen i kalkylen. KI:s miljöekonomiska forskningschef Svande Mandell besvarade kritiken i P1-morgon på måndagen. 

– Valutakurserna är definitivt med (i analysen), och det händer ingenting med reduktionsplikten under den här perioden, så det borde inte vara det som driver. Men man ska alltid vara ödmjuk när man gör den här typen av studier. Vi ser effekten och den är statistiskt signifikant, men vi vet inte varför effekten uppstår. Det kan finnas något annat där, sade han.

{{toplink}}

Forrige artikel "De svängde på en femöring" – Kritiker anser att S bytte åsikt om EU:s miljökrav Næste artikel Vallöftet: S nationella laddmål motsvarar inte ens målet i Stockholm Vallöftet: S nationella laddmål motsvarar inte ens målet i Stockholm
Budgetbeskedet: Skogsstyrelsen hoppas slippa uppsägningar

Budgetbeskedet: Skogsstyrelsen hoppas slippa uppsägningar

Skogsstyrelsens får en rejäl anslagsökning i finansminister Svantessons budget vilket gläder såväl generaldirektören som branschorganisationen Skogsindustrierna. Men många myndigheter på miljöområdet får mer begränsade tillskott och alla branschorganisationer är inte glada.