Ambassad kritiseras för långa passtider
JO kritiserar Sveriges ambassad i London för långa passtider. ”Passverksamheten framstår som underdimensionerad”, säger justitieombudsmannen Per Lennerbrant.
Efter Storbritanniens utträde ur EU har antalet som vill ansöka om ett nytt pass ökat vid Sveriges ambassad i London. Riksdagens ombudsman, JO, har tagit emot flera anmälningar från enskilda som inte fått tag på en ledig tid.
– Jag ifrågasätter inte att yttre faktorer har bidragit till att ambassaden haft svårt att tillgodose efterfrågan på bokningsbara passtider. Men eftersom situationen varit likartad i flera år har myndigheten en skyldighet att organisera sin verksamhet så att den ändå kan utföra sina uppgifter på ett tillfredsställande sätt. Passverksamheten framstår som underdimensionerad, säger justitieombudsmannen Per Lennerbrant som nu riktar kritik mot ambassaden.
I ett pressmeddelande skriver JO att ambassaden, utöver att det varit svårt att ansöka om tid, inte tillräckligt tydligt informerat om att bokningsmöjligheterna varit begränsade.
Passtiderna har släppts slumpmässigt, skriver JO, och enda möjligheten att boka pass har varit via ambassadens hemsida.
– Bristen på bokningsbara passtider i kombination med bristfällig information om när nästa tid kan förväntas bli tillgänglig, strider mot förvaltningslagens krav på service och tillgänglighet. Ambassaden förtjänar kritik för det, säger Per Lennerbrant i pressmeddelandet.
På sin hemsida skriver ambassaden att det ofta går fortare och är billigare att ansöka om pass i Sverige.