MSB:s mångmiljonnota: ”Ett exceptionellt läge”

Störst del av den offentliga sektorns miljardkostnader för kommunikation står statens myndigheter för. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) toppar listan. ”Vi har bra och duktiga stridspiloter med fantastiska flygplan, men det här är den civila sidans motsvarighet”, säger kommunikationsdirektör Morgan Olofsson.

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) lade nästan 115 miljoner kronor på pr och kommunikation från externa leverantörer 2021.

Det är mer än dubbelt så mycket som Arbetsförmedlingens 50,5 miljoner kronor, tvåan på listan av myndigheter i den sammanställning som Dagens Samhälle och Resumé har gjort över offentlig sektors externa reklam- och kommunikationskostnader.

Reklamnotan för förra året väntas bli nästan lika stor. 

– Vi har haft en budget som i runda slängar varit dubbelt så hög, eller mer, under fyra år. Det har varit ett exceptionellt läge, säger kommunikationsdirektör Morgan Olofsson till Altinget.

 

Totalt hamnade notan för de statliga myndigheternas externa kommunikationsuppdrag på 806 miljoner kronor (2021).

Att MSB sticker ut beror på att regeringen de senaste åren gett myndigheten i uppdrag att genomföra flera informationssatsningar med anledning av pandemin, och senare det förändrade säkerhetspolitiska läget.

Men nu är det slut med det. 

– I år har vi i princip inga pengar alls för kommunikationsuppdrag. Sen kan det såklart komma i vårändringsbudgeten, om regeringen till exempel ser ett behov vid frånvaron av ett Natomedlemskap, eller om vi blir medlemmar, säger Morgan Olofsson.

Kassako för reklambyråerna

2021 använde sig Myndigheten för samhällsskydd och beredskap av reklambyrån Le Bureau. Genom samarbetet med MSB drog byrån och ytterligare sex myndigheter in strax över 130 miljoner kronor.

Nu anlitar myndigheten i stället Gullers group som 2021 arbetade med hela 49 myndigheter och vars omsättning till 70 procent utgörs av uppdrag för offentlig sektor (175 miljoner kronor).

Att MSB väljer att vända sig externt handlar enligt kommunikationsdirektören om att värna skattebetalarnas pengar. Man vill inte sitta med outnyttjade resurser när behoven inte finns där. 

I budgetunderlaget för kommande år begär myndigheten mer pengar för kommunikationssatsningar, och Morgan Olofsson understryker just vikten av kommunikation för MSB:s uppdrag.

– Det är en av våra kärnverksamheter. Vi är en myndighet som har som metod att samverka med andra, och har också i akt och mening ett ”hela samhället”-perspektiv. Det är inte alla länder som talar om totalförsvar eller att individen har en roll i krisberedskapen. Men vi gör det, säger Olofsson.

– Kommunikationen är helt avgörande för att förstå vad man ska göra om något händer. Vi har bra och duktiga stridspiloter med fantastiska flygplan, men det här är den civila sidans motsvarighet.

Forrige artikel SD-toppen efter petningen: ”Helt odramatiskt” SD-toppen efter petningen: ”Helt odramatiskt” Næste artikel Elsa Widding (SD): Jag har inte blivit petad Elsa Widding (SD): Jag har inte blivit petad
Miljardförstärkning av Regeringskansliet: ”Krävs resurser”

Miljardförstärkning av Regeringskansliet: ”Krävs resurser”

300 miljoner kronor extra till Regeringskansliet föreslås i budgeten nästa år för att fullfölja regeringens reformagenda. Under mandatperioden kommer regeringen ha ökat budgeten för den egna myndigheten med nära 30 procent. ”Det finns behov inom många områden”, säger Elisabeth Svantesson (M).