Forskare och studierektorer: Skolverket tar inte våra synpunkter på allvar

Vi utgår från att Skolverket menar allvar med att lyssna på forskares och lärarutbildares synpunkter gällande sammanslagningen av svenska och svenska som andraspråk, men de möten som Skolverket har arrangerat hittills har inte lugnat oss. Det skriver forskare och studierektorer i en slutreplik.

Af Forskare och studierektorer vid Stockholms universitet
Se undertecknarna i rutan nedan

Vi är väl medvetna om att ett översynsuppdrag inte inkluderar ett remissförfarande. En översyn kan därmed rimligen inte heller framställa alltför omfattande och genomgripande förändringar. De förslag som presenterats för lärosätena skulle dock påverka lärarbehörigheter, kompetensförsörjning i skolan och på lärarutbildningen, lärarnas undervisningssituation, innehållet i undervisningen och betygsättning.

Båda ämnen kan urholkas

Om Skolverket ser ett behov av genomgripande förändringar är det nödvändigt att myndigheten föreslår att regeringsuppdraget i nästa steg blir en statlig utredning med tillhörande kunskapsöversikt, konsekvensanalys och remissförfarande.

I Skolverkets svar poängteras att förslaget inte är klart förrän det redovisas för regeringen. I praktiken innebär det att ingen utöver Skolverket har möjlighet att kommentera det färdiga förslaget innan en beredning vidtar. De förslag som läggs fram måste innehålla vetenskapligt förankrade uppgifter om vilken utbildning i och om det svenska språket elever behöver och vilka kunskaper lärare behöver. Den stora farhågan är att båda svenskämnena urholkas.

{{toplink}}

Flera forskare och lärarutbildare har reagerat och kommenterat det preliminära förslaget (till exempel Åsa Wedin och Christina Hedman och Ulrika Magnusson). Därtill har flera lärosäten skrivit direkt till utbildningsminister Anna Ekström (S) och hennes statssekreterare.

Skolverket har inte lugnat oss

Vi utgår från att Skolverket menar allvar med att lyssna på forskares och lärarutbildares synpunkter, men de möten som Skolverket har arrangerat hittills har inte lugnat oss. Det gör inte heller Skolverkets svar på vårt inlägg. Utbildning i och om det svenska språket berör alla elever i alla skolformer. Det är ingen liten sak.

Forrige artikel Centerstudenter: Högre utbildning är inte ett regionalpolitiskt verktyg Centerstudenter: Högre utbildning är inte ett regionalpolitiskt verktyg Næste artikel Skärp uppföljningen av resurser till läromedel Skärp uppföljningen av resurser till läromedel
Skolverket ska spara

Skolverket ska spara

Regeringen drar ner på Skolverket med 80 miljoner i budgeten. Anledningen är att myndigheten ska effektiviseras.