Har era idéer tagit slut, rödgröna i Stockholm?

Nu är det skolstart för många elever, något de flesta ser fram emot. Samtidigt som alldeles för många barn och unga kommer att uppleva otrygghet under resten av läsåret. Enligt Brå är skolan i dag den vanligaste brottsplatsen vid misshandel av unga. Det måste förändras, skriver Jan Jönsson (L). 

De senaste siffrorna från Utbildningsförvaltningen i Stockholms stad visar att studieron i stadens skolor är låg. Så få som hälften i årskurs 8 tycker att det är lugn och ro på lektionerna, och endast sex av tio elever anser att vuxna i skolan reagerar på kränkningar. Ingen skulle acceptera en sådan arbetsplats, men ändå får elever och lärare ofta stå ut med stök och kränkningar.

Vi ser nu också att antalet hemmasittare ökat från 706 stycken hösten 2022 till 1 245 stycken, enligt de senaste siffrorna för vårterminen 2024.

Initiativen har avstannat

Under förra mandatperioden genomförde Liberalerna i Stockholms stad flera reformer för att få socialtjänsten att flytta in i skolmiljön och prioriterade särskilt barns skolgång och skolresultat som viktig skyddsfaktor i socialtjänstens arbete. Under de rödgrönas styre i Stadshuset har de politiska initiativen avstannat och vi får ånyo rapporter om att socialtjänsten faller ifrån i arbetet mot skolfrånvaro.

Flertalet skolor har beskrivit för oss att socialtjänsten inte öppnar utredning när problematiken rör skolfrånvaro, med hänvisning till att det får skolan ta hand om själv. Trots att skolfrånvaro kräver insatser från både skola, socialtjänst och Bup.

För att lösa problemen i skolan måste vi bredda diskussionen, från studiero i klassrummet till skolfrid under hela skoldagen. Grunden för skolfriden utgörs av samhandling mellan flera aktörer: lärare, skolledning, elevhälsa, föräldrar, socialtjänst, polis med flera.

Till skillnad från den passiva rödgröna majoriteten driver Liberalerna förslag på flera viktiga reformer.

Dags att hantera störningarna på riktigt 

Nya särskilda studieroteam bör inrättas som ska hantera störningar och sena ankomster utanför klassrummet. Teamet möter upp de elever som kommer sent på morgonen och tar ut de som stör på lektion. De tar vidare kontakt med föräldrar och följer upp situationen. Med studieroteam i skolan kan lärarna fortsätta den viktiga undervisningen och elevers störande beteende hanteras skyndsamt.

Vi behöver stärka stödet till brottsutsatta skolelever. För att komma till rätta med personrån och våldsbrott togs modellen ”våga anmäla, våga vittna” fram i Farsta. När brott begås mot elever tas då en säkerhetsplan fram som inkluderar eleven, skolan, fältassistenter, polis och familj. Modellen bör användas i fler skolor för att bekämpa rånligor.

Staden måste bygga ut de skolsociala teamen. De finns idag för att hjälpa elever med hög frånvaro tillbaka till skolan och består av skolsocionomer anställda hos socialtjänsten, men som jobbar på plats ute i skolorna. Teamen behöver finnas i alla stadsdelar och ska breddas med en föräldrarådgivare och fältassistent.

Vi måste göra upp med den destruktiva machokulturen. Den bidrar till att pojkar använder våld och stör andra elever, samtidigt som flickorna tar större ansvar för studieron under lektioner. Utbildningsförvaltningen i Stockholms stad har själva fört fram att de i arbetet med pojkars värderingar och beteende behöver mer resurser.

Studiero skapas av en helhet 

Lärandet sker i klassrummet, men studiero och trygghet skapas av en helhet. Tyvärr verkar den rödgröna majoritetens förslag för en bättre skola ha tagit slut. Men det är hög tid att låta Stockholms skolor präglas av skolfrid.

Forrige artikel Replik: Timbro har fel, det är inte byggreglerna som är problemet Replik: Timbro har fel, det är inte byggreglerna som är problemet Næste artikel Dags att reformera utredningsväsendet – för ungas skull Dags att reformera utredningsväsendet – för ungas skull
Skolverket ska spara

Skolverket ska spara

Regeringen drar ner på Skolverket med 80 miljoner i budgeten. Anledningen är att myndigheten ska effektiviseras.