Svantorp (S): M – lyssna på kritiken mot skolmarknaden

REPLIK. Moderaterna säger sig oroas över bristande likvärdighet i skolan, men är inte beredda att göra någonting åt det. De måste lyssna på den omfattande kritik som riktas mot skolmarknaden, skriver Gunilla Svantorp (S).

Gunilla Svantorp (S)
Ordförande, utbildningsutskottet


Moderaternas partiledare Ulf Kristersson närde en gång förhoppningen att kunna vara den vuxne i rummet. Kristina Axén Olin (M) verkar inte ens försöka.

När Axén Olin i en debattartikel i Altinget den 28/1 menar att Socialdemokraterna inte vill prata om skolans problem verkar syftet snarare vara att byta samtalsämne. I stället borde hon lyssna på den omfattande kritik mot skolmarknaden som lyfts fram av lärare, skolledare och forskare.

Orättvist kösystem

I sin debattartikel lyfter Axén Olin fram att svensk skola enligt OECD misslyckas med att kompensera för föräldrarnas utbildningsnivå, att ojämlikheten går i arv. Där är vi helt överens, det är ett stort problem.

Men i stället för att vilja ta bort det orättvisa kösystem där skolplatser kan paxas flera år i förväg innan skolstart, vill Moderaterna fortsätta låta friskolekoncernerna skapa sina egna köer för att sortera elever. Vi socialdemokrater vill värna valfriheten i skolan, men då måste den också gälla alla och inte bara några.

Skolmarknaden ökar segregationen

Det är samtidigt märkligt att Axén Olin bygger sin argumentation på OECD, eftersom OECD återkommande under flera års tid pekat på att den svenska skolmarknaden ökar segregationen. OECD:s utbildningschef riktade nyligen ytterligare kritik mot skolmarknaden i en intervju i DN den 13 januari.

Trots att svensk skola är en marknad, så har den inte blivit mer entreprenöriell utan mindre innovativ i jämförelse med andra länder. Detta är inte att förvånas över med tanke på att friskolekoncerner i dag både överkompenseras av skolpengen och får plocka ut vinst, vilket snarare skapar incitament att plocka hem enkel vinst än att vara innovativ.

"Hänger inte ihop"

Moderaterna säger sig också oroas över den bristande likvärdigheten och att för många elever lämnar årskurs 9 utan behörighet, men man verkar inte beredd att göra något åt det i verkligheten.

Man vill prata om kvalitet, men nöjer sig mest med att repetera förslag som den S-ledda regeringen är på väg att genomföra eller redan genomfört. Man säger sig värna alla barns möjligheter men föreslår nedskärningar på det likvärdighetsbidrag på 6,2 miljarder som regeringen infört för att stärka likvärdigheten och kunskapsresultateten i skolan. Det hänger inte ihop.

Krävs mer av M

Ansvaret för införandet av skolmarknaden vilar tungt på Moderaterna. Därför vore det klädsamt om man i stället för att byta samtalsämne kunde svara på varför Sverige som enda land i världen ska fortsätta ha en extrem skolmarknad som skapar skolsegregation, bristande likvärdighet och övervinster.

I stället för att skydda friskolekoncerneras privilegier och vinster, borde Moderaterna nu fråga sig hur skolan som helhet kan bli bättre för barnen.

Om svensk skola ska komma tillrätta med den bristande likvärdigheten och skolsegregationen måste fler partier våga adressera och diskutera skolmarknadens misslyckande. Om Moderaterna vill vara den vuxne i rummet krävs det mer än att hålla för öronen och byta samtalsämne när debatten om skolmarknaden pågår.

Forrige artikel "Studieförbundens nya självgranskning vilseleder mer än den kontrollerar" Næste artikel Futurion: Pandemin har knäckt arbetstagares framtidstro Futurion: Pandemin har knäckt arbetstagares framtidstro
Skolverket ska spara

Skolverket ska spara

Regeringen drar ner på Skolverket med 80 miljoner i budgeten. Anledningen är att myndigheten ska effektiviseras.