SVT och Svenska Dagbladet byter opinionsinstitut med varandra

SVT byter till Kantar Public och Novus ska i stället göra mätningar åt Svenska Dagbladet och Göteborgs-Posten. ”Våra önskemål matchar inte med SVT:s fokus hur en väljarbarometer ska prioriteras.”, säger Torbjörn Sjöström till Altinget.

Det sker en rockad i opinionsmätningsvärlden. I nästan 50 år har Sifo och dess efterföljare Kantar Public gjort mätningar åt Svenska Dagbladet och Göteborgs-Posten. Men nu ska opinionsinstitutet i stället göra mätningar åt SVT.

Därmed avslutar SVT samarbetet med Novus, som i stället ska göra mätningarna åt SvD och GP.

– Det finns inte så många undersökningsföretag i Sverige och det finns inte så många redaktioner som jobbar med undersökningar så det är klart att det ena leder till det andra. När det börjar dra i ena änden så händer det något i andra änden, säger Torbjörn Sjöström, vd på Novus, till Altinget.

Kostymbyte

För Kantar Publics del var läget bra eftersom flera förändringar sker i företaget, berättar vd:n Jonathan Wennö. I höstas såldes Kantar Public och ett namnbyte kommer ske under året. Delvis får företaget en ny inriktning och dessutom går företages opinionschef Toivo Sjörén i pension i höst.

– Vi är i ett kostymbyte på många sätt. Med alla de förändringar som pågår så kände vi att vi passar på när vindarna blåser lite grann och provar någonting nytt, säger Wennö till Altinget.

Samtidigt tycker Novus att det är toppen att framöver arbeta med tidningar.

– Det är ont om plats i tv-media. Det är tre sekunder sen är det klart. Däremot traditionell tidningspress har en helt annan möjlighet att förklara väljarbeteende på ett annat sätt, säger Sjöström.

Kritiserade mätningar

Inför valet i höstas publicerades dagliga mätningar från Novus på SVT. Mätningarna visade stora svängningar, inte minst när partisympatierna delades upp på block. Det mötte kritik från både ledarskribenter och opinionsanalytiker. Torbjörn Sjöström tycker att mätningen höll måttet men att paketeringen skapade ”en konstig situation”.

– Det som hände då var att vi fick försvara publiceringsbesluten och inte förklara väljarbeteendet. Det blev tydligt att rollfördelningen var oklar. Jag satt i direktsändning i SVT och förklarade SVT:s publiceringsbeslut för SVT:s egna journalister.

Diskussioner

Det aktualiserade också behovet av diskussioner om hur samarbetet ska se ut, enligt Sjöström.

– Det är viktigt att folkets röst kommer ut. Där har vi haft en väldigt lång diskussion med SVT hur vi kan göra det bättre. Men så fort man har med TV att göra så säger man från journalistikens sida att ”vi har inte plats, det finns inte tid”. Det är den utmaningen som TV-formatet har.

Men var det SVT som inte ville samarbeta med er, eller var det ni som inte ville samarbeta med SVT?

– Det var en ömsesidig överenskommelse. Våra önskemål matchar inte med SVT:s fokus hur en väljarbarometer ska prioriteras.

Inga förändringar

Trots att både Kantar Publics och Novus nu byter medier att samarbeta med, sker inga förändringar i företagens respektive mätningar.

– Väljarbarometern kommer vi fortsätta som vi har gjort för ”Svenskan” de senaste gångerna. Vi gjorde en liten metodförändring redan i januari men Toivo har löpande ett öga på kvalitén och metod kring det här. Så det kommer rulla på stabilt, säger Jonathan Wennö.

– Det kommer vara samma, säger Torbjörn Sjöström.

Forrige artikel Barbro Westerholm har avlidit Barbro Westerholm har avlidit Næste artikel Moderaterna tillsätter internutredning efter uppgifter om röstköp Moderaterna tillsätter internutredning efter uppgifter om röstköp
Miljardförstärkning av Regeringskansliet: ”Krävs resurser”

Miljardförstärkning av Regeringskansliet: ”Krävs resurser”

300 miljoner kronor extra till Regeringskansliet föreslås i budgeten nästa år för att fullfölja regeringens reformagenda. Under mandatperioden kommer regeringen ha ökat budgeten för den egna myndigheten med nära 30 procent. ”Det finns behov inom många områden”, säger Elisabeth Svantesson (M).