I en remissammanställning från 2030-sekretariatet konstateras att kritik mot Trafikverkets arbete med bland annat de trafikpolitiska målen fortsätter att upprepas. Men Trafikverket anser att missnöjet till viss del bygger på missförstånd.
Hotet om att inleda en uppdelning av Trafikverket undanröjdes i sista stund. Men det är bara den senaste av stormar som kretsat kring myndigheten i riksdagen. Generaldirektör Roberto Maiorana välkomnar engagemanget: ”Ser det som att vi är en myndighet som representerar ett jätteviktigt uppdrag”, säger han.
Oppositionen vill att infrastrukturministern bjuder in partierna till en beredning för att möta de skriande behoven för infrastrukturen. Men Andreas Carlson (KD) håller emot. ”Det är regeringen som har makten och tar tag i stora problem”, säger han och pekar samtidigt på att det redan pågår förhandlingar med oppositionen om finansieringen av satsningarna.
Trafikverkets inriktning för infrastrukturplaneringen de kommande åren behöver arbetas om i grunden. Det skriver en rad transportforskare vid Svenska miljöinstitutet, IVL.
Regeringens tidigare beslut att låta de lokala parterna själva lösa tågtrafiken mellan Göteborg och Borås har hittills inte gett resultat. Nu kallas landshövdingen in.
De öst-västliga ”Natogräns”-upprustningarna i Norge förväntas inte leda till stora omprioriteringar av motsvarande objekten i den svenska grundkalkylen, enligt flera Trafikverksexperter Altinget varit i kontakt med.
Skogsindustrin arbetar ständigt mot att öka klimattnyttan. 2040 är målet för industrin att ha helt fossilfria transporter. Men för att lyckas med målen krävs det att regeringen tar sitt ansvar. Ett sådant ansvarsområde börjar redan med den infrastrukturproposition som regeringen lägger fram till riksdagen. Det skriver Viveka Beckeman, vd vid Skogsindustrierna och Elin Swedlund, ansvarig för transportfrågor vid Skogsindustrierna.
Trots att stålhjul rullar bättre än gummihjul föreslår Trafikverkets inriktningsunderlag att man ska elektrifiera vägnätet. Se i stället över järnvägen och Trafikverkets kostnadsprognoser, skriver Ulf Flodin på Järnvägsfrämjandet.
Transportinfrastrukturen lider av en enorm underhållsskuld som regeringen ärvde av Socialdemokraterna. Nu ska Sverige rustas starkt för framtiden, skriver riksdagsledamöterna Magnus Oscarsson och Magnus Jacobsson (KD).
Trafikverkets underlagsrapporter baserar sina kalkyler på att industriboomen i norr inte kommer att ske, menar kritiker. Förhastade slutsatser, säger Trafikverkets måldirektör.
Om Gunilla Svantorp (S) hade bemödat sig om att läsa vårt valmanifest så hade förmodligen hennes replik sett annorlunda ut. Moderaterna gick till val på att prioritera ny järnväg i norra Sverige. Det skriver Maria Stockhaus (M) i en slutreplik.
Vi socialdemokrater ser behovet av ny infrastruktur i Norrland, till skillnad från Moderaterna som vill backa in i framtiden. Det menar Gunilla Svantorp, trafikpolitisk talesperson (S), i en replik.
Ett större omtag av den nationella infrastrukturplaneringen och de underliggande samhällsekonomiska analyserna behöver inte vidtas, enligt Riksrevisionen. Däremot bör både tyglarna till Trafikverket lättas, samtidigt som regeringens bedömningar bör tydliggörs. Men granskningen får kritik från tidigare infrastrukturministern Tomas Eneroth (S).
I dag ligger alla partiers budgetförslag infrastrukturområdet på riksdagens bord för debatt. Vi moderater står givetvis bakom regeringens budget. Mot detta står en splittrad opposition med förslag som spretar åt olika håll, skriver Maria Stockhaus, gruppledare i trafikutskottet (M).
Sverigedemokraterna får formellt nu inflytande över den kommande infrastrukturpolitiken genom tilläggen i Tidöavtalet. Men den trafikpolitiska talespersonen är inte främmande för tanken att dela med sig av inflytandet till än fler, så länge som man är överens om grunderna.
Ett enigt Nordiskt råd har sedan 2018 velat se ett nordiskt transportministerråd för att skynda på arbetet med att nå 2030-visionen om världens mest hållbara och integrerade region. Efter att den finska regeringen svängt, blockerar endast Sverige ett inrättande. KD-parlamentarikern i rådet Kjell-Arne Ottosson beklagar den egna regeringens agerande.