Låst läge för Göteborg-Borås – landshövding kallas in

Regeringens tidigare beslut att låta de lokala parterna själva lösa tågtrafiken mellan Göteborg och Borås har hittills inte gett resultat. Nu kallas landshövdingen in.

Kust-till-kustbanan som i dag trafikerar Göteborg–Borås och därefter går vidare mot Kalmar lever inte upp till förväntningarna. Men ännu har inte någon av de alternativa lösningar som föreslagits tagits vidare. Surdegen ser nu ut att ha nått en ny smärtpunkt, i vad som kan beskrivas som en av de större infrastrukturpolitiska konflikterna i Sverige i dag.

Efter att S-MP regeringen stoppade Allianspartiernas tidigare förslag har Tidöregeringen i sin tur hindrat förslaget de rödgrönas förslag. 

Men trots lovord från Trafikverket har inte heller det förslag som regeringen lade fram förra sommaren tagits vidare. Härryda kommun har satt stopp för alternativ som inte kopplar samman en ny järnväg till centralorten Mölnlycke för fortsatt trafik österut.

Regeringen gav i november inblandade aktörer i uppdrag att göra upp gemensamt. Sedan skulle nya samtal tas vid.

I tisdags kastade dock Trafikverket in handsken med ett brev till Regeringskansliet. Nu kallas landshövdingen Sten Tolgfors in som medlare efter en formell begäran från bland andra Härryda kommunstyrelse. Inom tre månader ska han hitta en lösning på konflikten.

Härryda vill se förhandlingar

Trots försök att komma överens sedan i november, initierade av bland andra Härryda kommun, har det hittills inte blivit några direkta förhandlingar mellan parterna. Det menar i alla fall Härrydas kommunstyrelseordförande Per Vorberg (M).

Inget annat alternativ har lagts fram utöver det som tidigare legat på bordet, enligt Vorberg. 

Det alternativet, som resterande aktörer vill se, innebär dock att Mölnlyckebor som vill åka till Landvetter och österut först måste åka till Mölndal för att byta. En tunnelanslutning från Mölnlycke station är samtidigt ett eget infrastrukturprojekt som inte ingår i totalpotten. Det budet köper inte kommunens företrädare.

– Vi har varit tydliga sedan 2018 att vi aldrig kommer att medverka till en tunnel som passerar Mölnlyckes befintliga stationsläge. De måste släppa den tunneln, annars blir det inget Göteborg–Borås, säger Per Vorberg.

– Vi har varit öppna för andra lösningar, men de har inte presenterats.

Vorberg menar att de, trots begäran, inte heller fått svar från Trafikverket om vad en sträcka som passerar Mölnlycke station skulle innebära.

– Det är trots allt de som sitter på kompetensen.

Mer trafik men längre restid

I stället för att fortsätta vänta på informationen, har de i stället vänt sig till externa konsulter för att se om en av de centrala frågorna – nämligen om det verkligen krävs en utbyggnad av Mölnlycke tvåspåriga station för att ta in den nya trafiken som väntas.

Genom att skruva på vissa premisser, exempelvis att lägga till ett vändspår vid flygplatsen, visar tidtabellsanalysen att den befintliga station i Mölnlycke kan räcka för att kunna ta in mer trafik än det som planeras i det förslag som förordats av resterande parter.

– Det vi krigar för är att Mölnlycke station och stationsläget där ska nyttjas, även med en ny bana. Det tycker vi också är rimligt med tanke på att utbyggnaden ska syfta till en utbyggd arbetsmarknadsregion där stark pendling kan förekomma. Vi tycker det ska vara en självklar del att också Mölnlycke samhälle ska få vara med, säger Vorberg. 

Det finns dock ett tydligt krux: Målet att få ner restiden till 35 minuter mellan Göteborg och Borås nås inte i konsulternas analys. I stället blir det som lägst 38 eller 39,5 minuter.

– Men det tar 40 minuter i dag mellan Uppsala och Stockholm, ett annat stort pendlingsstråk. Och det blir fortfarande snabbare än de bussar som går på samma sträcka i dag, argumenterar Vorberg.

Har inte delats till ansvarig myndighet

Tidtabellsanalysen, som bygger på att en tunnel fortsatt byggs men ansluter till Mölnlycke station, har dock inte skickats till Trafikverket. Det bekräftar både Per Vorberg och Jörgen Einarsson, regional direktör för planering i Trafikverkets västra region, för Altinget.

Hur kommer det sig?

– Jag räknar med att Regeringskansliet har visat våra förslag för Trafikverket, säger Per Vorberg.

Det låter som om samarbetsklimatet inte är särskilt bra?

Vi har själva i Härryda försökt träffa alla parter, men det har inte gått vägen att få till förhandlingar. Det var därför vi tidigare i våras begärde att länsstyrelsen skulle komma in. Nu fick Tolgfors uppdraget. Så nu vilar tyngden i att försöka få till stråket hos honom.

Jörgen Einarsson på Trafikverket ser fram emot medlingen.

– Vi välkomnar att arbetet nu tas vidare, säger han till Altinget samtidigt som han fortsätter:

– Vi ser flera stora nyttor med att gå vidare med projektet, särskilt som Västlänken, som redan byggs, inte kommer till sin fulla nytta om inte också fortsättningen kommer på plats.

Pengarna kan flyttas vidare

Löses inte knutarna upp genom medlingen pekar samtidigt infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) i uppdraget till Sten Tolgfors på att de statliga infrastrukturpengarna kan användas till annat i Västra Götalandsregionen.

I praktiken är det med kniven mot strupen som förhandlingarna därmed tas vidare. Per Vorberg menar dock att det är ett utfall de kan leva med.

– Vi har pratat om den här järnvägen sedan 1980-talet, och det har utlovats byggstarter flera gånger om. Får det vänta några år till, samtidigt som pengarna används till annat i regionen, så kan vi leva med det.

Han hoppas dock på ett annat utfall.

– Det är jättetråkigt om pengarna skulle försvinna till ett annat projekt. Men nu hoppas vi att vi kan hitta en lösning, säger Vorberg, som tillsammans med kommundirektören kommer att träffa Sten Tolgfors på fredag.

Forrige artikel F-16-plan till Ukraina flyger före svenska Jas Gripen F-16-plan till Ukraina flyger före svenska Jas Gripen Næste artikel Sverige kräver inte försvarskommissionär Sverige kräver inte försvarskommissionär
Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Det blir ingen extra höjning av de generella statsbidragen till kommuner och regioner nästa år. ”Jag är lite fundersam när det gäller kommunernas investeringbehov”, säger Annika Wallenskog, SKR:s chefsekonom.