Ny rapport: Friskolestudenter presterar sämre på universitetet

Studenter som har gått i kommunal gymnasieskola presterar bättre på högskolan än de som kommer från fristående skolor och har haft motsvarande betyg. Det visar en ny rapport från Universitetskanslersämbetet (UKÄ) och Skolverket.

En ny rapport från UKÄ och Skolverket visar på skillnader mellan elevgrupper när det kommer till hur de presterar på universitet och högskolor. 

Myndigheterna har undersökt studenters prestation på högskolenivå åren 2014–2021, och pekar på skillnader mellan studentgrupper, där bland annat studenter med examen från offentliga gymnasieskolor presterar bättre än studenter från fristående gymnasieskolor.

– Det knyter ju an till vad andra studier och rapporter har visat om likvärdigheten i skolan och i betygssättningen, säger en av rapportförfattarna Thomas Furusten, utredare på Skolverket, till Altinget. 

Går ut med samma betyg

Trots att friskoleeleverna gått ut med ungefär samma genomsnittliga gymnasiebetyg som eleverna som gått i kommunal gymnasieskola visar rapporten att de presterar sämre på högskolan.

– Likvärdigheten är ett problem i svensk skola. Det kan innebära att betygssättningen inte blir likvärdig och jämförbar mellan skolor. Får eleverna högre betyg än vad som motsvarar deras kunskapsnivå kan det innebära att de kommer in på högskoleutbildningar som de inte fått med sig tillräckligt för att klara av. 

Är friskolorna mer generösa i sin betygssättning? 

– Ja, det är en variation i betygssättningen mellan skolor och i genomsnitt så har fristående skolor en något mer generös betygssättning i relation till resultaten på nationella prov. Skolverkets perspektiv är att det måste gå att lita på betygen.

Tydlig skillnad

Enligt Skolverket och UKÄ presterade studenter från aktiebolagsskolor 8 procentenheter lägre läsåret 2017/18 jämfört med elever från kommunala skolor. Läsåret 2021/2022 presterade friskoleelever 6,4 procentenheter sämre.

– Det är en viss minskad skillnad. Vi har kontrollerat för flera år och kan konstatera att skillnaden mellan elever från skolor med fristående huvudmän och elever från skolor med kommunala huvudmän har varierat något men håller varken på att minska eller öka, utan ligger konstant, säger Thomas Furusten. 

Även studenter från idéburna friskolor presterar sämre. Där ligger prestationsgraden 4,2 procentenheter lägre 2021/2022 jämfört med studenter från kommunala gymnasieskolor.

Samtidigt pekar myndigheterna på att den faktor som till störst del påverkar studenternas prestationer på högskolan är betygen från gymnasieskolan, där elever med höga betyg klarar sig bättre. Kvinnor presterar också bättre än män och elever med svensk bakgrund presterar bättre än elever med utländsk bakgrund.

Forrige artikel Kritik mot regeringens sfi-krav: Löser inte kvalitetsbristerna Kritik mot regeringens sfi-krav: Löser inte kvalitetsbristerna Næste artikel Högt förtroende för universitet och högskolor Högt förtroende för universitet och högskolor
Skolverket ska spara

Skolverket ska spara

Regeringen drar ner på Skolverket med 80 miljoner i budgeten. Anledningen är att myndigheten ska effektiviseras.