Dags att släppa prestigen, Andreas Carlson

Samsyn över blockgränserna är viktigt. Därför förslår vi – i riksdagens opposition – att en infrastrukturberedning införs. Så släpp prestigen, regeringen. Sverige är värt mer. Det skriver oppositionens ledamöter i trafikutskottet. 

Af Oppositionens ledamöter i trafikutskottet
Se samtliga undertecknare nedan

Transportbranschens budskap till politiken är tydlig, branschen vill ha långsiktiga förutsättningar. Branschen vill veta att lagt kort ligger, att utpekade infrastruktursatsningar blir av för att människor, industrier och företag ska ha möjlighet att framtidsplanerna och göra investeringar, så att hela Sverige kan leva.

Politiken har tyvärr svikit transportbranschen men också stora delar av Sverige genom att göra tvära vändningar i nationellt viktiga frågor.

Sverige är värd mer än tvära kast 

Senast var det Tidöpartierna som stoppade byggandet av järnvägens nya stambanor. Miljardinvesteringar av kommuner har redan har skett längs med stråken med markförberedelser och planering av nya resecentrum. Arbetsmarknadsregioner skulle kunna växa och företag utvecklas. Nu blir det inga nya stambanor, det är synd och något Sverige skulle behöva.

Sverige är värd mer än tvära kast i infrastrukturplaneringen, det behövs långsiktiga förutsättningar. Därför behöver planeringen förändras och politiken komma överens, även efter att färgen på regeringar byts ut.

Försvarsberedningen har lämnat in sin totalförsvarsrapport, en rapport som alla partier i sin helhet står bakom. Det ger Försvarsmakten och en stor rad myndigheter långsiktighet och trygghet i att bygga Sverige robust och starkt.

Därför föreslår vi i riksdagens opposition att det införs en infrastrukturberedning, där vi i politiken kan komma överens om infrastruktursatsningar. Långsiktighet och samsyn över blockgränserna är viktigt.

Altingets gratis nyhetsbrev

Sträcker ut handen 

I infrastrukturberedningen skulle riksdagens partier arbeta tillsammans och möta branschens aktörer och ta del av utmaningar och möjligheter, precis som Försvarsberedningen gör. Det skulle ge Trafikverket och en stor rad andra myndigheter en tydlighet och transportbranschen en långsiktighet. Det skulle ge bättre förutsättningar att anpassa infrastrukturen efter Natos efterfrågan.

Sverige har sällan haft en majoritetsregering, det hänger ofta på ett par röster i riksdagens kammare. Detsamma gäller sittande moderatledda regering där tre röster i riksdagen avgör om Sverige får nybyggd järnväg eller inte.

På sättet infrastrukturen planeras i dag sviks Sverige när den tunga industrins behov av järnväg anses olönsam, arbetsmarknadsregionernas utveckling negligeras och transportslag ställs mot varandra.

Vi sträcker nu ut vår hand till regeringen och infrastrukturministern, släpp prestigen och se bortom mandatperiodens början och slut. Se till att vi bygger Sveriges infrastruktur stark och robust för en grön och hållbar framtid.

Forrige artikel S-ledamöter i Norden: En grön omställning förutsätter samarbete S-ledamöter i Norden: En grön omställning förutsätter samarbete Næste artikel En livssynsöppen kulturkanon kan syresätta samhället En livssynsöppen kulturkanon kan syresätta samhället
Så mycket får myndigheterna

Så mycket får myndigheterna

Kriminaliteten och säkerhetsläget präglar regeringens fokus i budgeten. Försvarsmakten, Polismyndigheten och Kriminalvården är de myndigheter som får mest.