Paus för trafikutskottets arbete med nattågen – Tidösamtal pågår

SD överger tillfällig allians med MP om bättre nattåg. Men MP:s Linus Lakso är glad ändå, eftersom Tidöpartierna ska ha samtal om frågan. ”Positivt att MP:s politik nu ser ut att genomföras”, säger han.

De nya nattågen, som för första gången ska upphandlas i Trafikverkets regi, har varit en transportpolitisk långkörare.

Efter att den befintliga flottan först blivit för dyr att rusta upp, begärde Trafikverket utökad låneram 2020 för att kunna inleda upphandlingen av nya vagnar.

Den tidigare S+MP-regeringen var först avvaktande, men öppnade sedan för att Trafikverket skulle inleda upphandlingen.

Men därefter har ytterligare grus kommit i maskineriet.

Långkörare

Den första upphandlingen stoppades, efter att Trafikverkets första upphandlingskriterier kritiserats för att i praktiken leda till vagnar som inte var anpassade för svenskt vinterväder.

SD var då pådrivande för ett utskottsinitiativ som skulle uppmana regeringen att ställa krav på Trafikverket att göra om upphandlingen. Men initiativet drogs tillbaka, efter att Trafikverkets generaldirektör meddelat till DN att myndigheten ska ändra kraven.

– Ska man fylla tågen med folk och det ska vara attraktivt att åka, så ska det också vara bekvämt, sade SD:s trafikpolitiska talesperson Thomas Morell då.

{{toplink}}

Men även de nya kriterierna som togs fram senare samma år har mött kritik. De nya kraven innebar enligt kritiker, bland andra trafikutskottets ordförande Ulrika Heie (C), att vagnarna skulle bli ”dyrare och sämre” än de som finns i dag.

– Bäddarna blir kortare och det ser ut som att biljetterna kommer att kosta mer, sade Heie till DN i februari. 

Trafikutskottet inledde därför än en gång ett arbete med att rikta en uppmaning till regeringen att ställa krav på Trafikverket. Denna gång var det MP:s Linus Lakso som väckte frågan i utskottet i mars.

– Riksdagen ska inte i normala fall inte styra i den här formen av detaljfrågor. Men när vi ser att det fortsatt inte blir bra, så är det ändå i slutändan så att det är ett politiskt ansvar, och då tycker jag att vi ska ta det, säger Lakso till Altinget. 

Ett initiativ, uppbackat av S, C, V och regeringssamarbetespartiet SD, har under de senaste två månaderna bakats fram i utskottet, och var planerat att tas vid torsdagens utskottsmöte.

Men istället för att justeras och skickas till kammarens för debatt och beslut den 15 maj, så tog frågan en ny vända vid torsdagens möte. SD gick istället över till regeringssidan i frågan och begärde att ärendet skulle bordläggas två veckor till.

Arbete pågår

Orsaken: Det ska nu pågå en Tidöförhandling i frågan.

Vilken lösning som diskuteras, återstår dock att se.

– Jag kan inte kommentera det, mer än att det pågår samtal, säger Maria Stockhaus, Moderaternas trafikpolitiska talesperson, till Altinget.

– Vi avstår att kommentera, hälsar staben från infrastrukturminister Andreas Carlson (KD).

Inte heller SD:s Patrik Jönsson, som följer järnvägspolitiken närmst i partiet, vill kommentera utan hänvisar till utskottets vice ordförande Thomas Morell.

Morell återkom dock inte innan publicering. Och inte heller Trafikverket har återkommit på Altingets förfrågan. 

Linus Lakso ser dock dagens besked som positivt. För i och med bordläggningen ges också tid till att en lösning tas fram i linje med riksdagsmajoritetens önskemål, resonerar Lakso.

– Oavsett hur det görs, så är det ju positivt att MP:s politik nu ser ut att genomföras, säger Lakso till Altinget.

Han är samtidigt kritisk till Trafikverkets agerande i affären, som också växt i storlek från först 3,7 till 5,5 miljarder.

– Det verkar inte som om de förstår hur de ska genomföra den här upphandlingen, säger Lakso.

Än en gång överens

Det är inte första gången som MP och SD enas i trafikpolitiska sammanhang, särskilt i kritik mot ansvarig myndighetens agerande.

Tidigare i våras uttryckte de båda en önskan om att göra om Trafikverkets organisation, vilket ledde till en invit från SD:s Thomas Morell om att inleda samtal i frågan. Språkröret Daniel Helldén tackade vänligen nej till inviten.

Ni enas än en gång kring gemensam politik. Hur ser du på det?

– Vi vill att det ska gå att åka bekväma prisvärda tåg i Sverige som kommer i tid. Det är bara bra ju fler som prioriterar samma frågor som oss. Ju fler som gör det, desto bättre, svarar Linus Lakso.

Vinnaren i upphandlingen av nya nattåg för att trafikera sträckorna Stockholm – Narvik och Stockholm – Duved är planerad att presenteras februari 2025. Den första leveransen av vagnar är tänkt att ske mellan 2028 och 2029.

Forrige artikel V och C vill skriva av studielån för vårdpersonal i glesbygd V och C vill skriva av studielån för vårdpersonal i glesbygd Næste artikel Upphandlingsmyndigheten kritiseras för otillåten upphandling Upphandlingsmyndigheten kritiseras för otillåten upphandling
Så mycket får myndigheterna

Så mycket får myndigheterna

Kriminaliteten och säkerhetsläget präglar regeringens fokus i budgeten. Försvarsmakten, Polismyndigheten och Kriminalvården är de myndigheter som får mest.