Vad är det som tar sådan tid, Andreas Carlson?

Uteblivna driftbidrag till flygplatskommuner riskerar drabba sjukvård och skola. Vad är det som tar sådan tid, Andreas Carlson? Det skriver Kadir Kasirga (S), riksdagsledamot trafikutskottet.

Den förra socialdemokratiska regeringen tillsatte den omfattande Flygplatsutredningen som våren 2023 kom med ett antal förslag för att tydliggöra statens roll för de regionala flygplatserna. Utredningen pekade på en rad åtgärder för att förbättra och säkra den långsiktiga finansieringen för de regionala flygplatserna.

Som en central del i utredningen föreslogs att alla regionala flygplatser skulle få 50 procents underskottstäckning av de verkliga underskotten. Dessutom föreslogs att de regionala flygplatser som har upphandlad flygtrafik skulle få 75 procents underkottstäckning. Det skulle innebära att driftstödet skulle öka från 100 miljoner till ca 350-400 miljoner kronor.

Hur lång tid ska det ta?

Den nuvarande regeringen har inte velat gå så långt för att säkra de regionala flygplatsernas finansiering men har höjt anslaget från 103 miljoner kr till 210 miljoner kronor. Men nu efter nära sex månader efter riksdagsbeslutet har inga nya direktiv kommit från regeringen om hur och när de nya pengarna ska komma.

När regeringen sedan väl bestämmer sig, kommer Trafikverket behöva tid att omsätta de nya direktiven för att sedan kunna betala ut de nya stöden. Det fördröjer processen ytterligare. Det är rimligt att ökade anslag och förändring av direktivtexter kan ta tid men ska detta verkligen behöva ta ett halvår – eller mer?

En rad oroliga flygplatskommuner, som Jönköping och Arvidsjaur, har vittnat för oss Socialdemokrater att nu när utbetalningarna dröjer, så riskerar den enskilda flygplatskommunen komma i akut likviditetsbrist.

Angeläget att regeringen agerar 

För många mindre kommuner som äger och driver flygplatser, är flygplatsdriften den enskilt största utgiftsposten för kommunen. Risken är stor att dessa kommuner och regioner tar pengar från kärnverksamheter som skola och sjukvård för att kunna hålla flygplatserna i drift.

Detta känner regeringen mycket väl till, därför blir det än mer angeläget att de av riksdagens beslutade utbetalningarna också verkligen sker så snabbt som möjligt.

Vad avser ministern att göra konkret för att påskynda att flygplatskommunerna, såsom Jönköping och Arvidsjaurs flygplats, får det stöd de behöver för att det uteblivna stödet inte drabbar kommunernas välfärdsverksamhet? Just nu riskerar regeringens senfärdighet att drabba välfärden – det är inte rimligt.

Beslutskedja: Statens ansvar för det svenska flygplatssystemet

31/5
2022
17/2
2023
21/2
2023
22/2
2023
23/5
2023
31/5
2023
17/10
2023
21/2
2024
29/5
2024

Forrige artikel Folkhögskolorna är försvarslinjen för demokratin Folkhögskolorna är försvarslinjen för demokratin Næste artikel SD: Balkans kriminella gäng ska inte få öppen väg till Sverige SD: Balkans kriminella gäng ska inte få öppen väg till Sverige
Så mycket får myndigheterna

Så mycket får myndigheterna

Kriminaliteten och säkerhetsläget präglar regeringens fokus i budgeten. Försvarsmakten, Polismyndigheten och Kriminalvården är de myndigheter som får mest.