KD: Turistorternas ekonomi förlamas av pandemin

DEBATT. Kommuner ser sin skattebas urholkas – förlorade jobb riskerar bytas ut mot socialbidrag. Regeringen måste kartlägga vilka kommuner som drabbas hårdast av pandemins effekter, skriver Camilla Brodin och Magnus Jacobsson (KD).

Camilla Brodin (KD)
Riksdagsledamot, näringsutskottet och talesperson för näring, företagande och energi
Magnus Jacobsson (KD)
Riksdagsledamot, trafikutskottet


För kommuner och regioner med stort engagemang i flyg, handel eller turism innebär covid-19 en särskilt svår prövning.

Hinder mellan gränser

Åre och Sälens skidanläggningar fick stänga efter direkt uppmaning från Folkhälsomyndigheten. Besluten att stänga var väl motiverade men konsekvenserna för de företag som lever på skidturismen är stora. Vårens viktiga intäkter uteblev och kommunernas normalt säsongsbetonade folkliv ersattes av öde gator.

Samtidigt står gränshandelns parkeringar tomma. Gränserna mot Norge och Finland vilka normalt sett uppfattas som högst symboliska har nu förvandlats till oöverstigliga hinder som skiljer grannar och kärlekspar ifrån varandra.

Den vanliga gränshandeln där en del av vårt lands allra största livsmedelsbutiker brukar ta emot tusentals köpsugna norrmän ekar nu av tomhet. Strömstad och Årjäng, men även Haparanda mot Finlandsgränsen är kommuner som drabbas mycket hårt av plötsligt nyuppförda stängsel som patrulleras av tullpersonal och polis.

Kommunerna förlorar intäkter

Inne på Arlanda airport, dit endast resande passagerare har tillträde, har omsättningen minskat med 98 procent. Caféer, affärer och restauranger står öde utan kunder. De marktjänstföretag som normalt arbetar med flygets underhåll, väskhantering och lokalvård med mera kan inte söka regeringens flygstöd som endast är riktat mot flygbolagen. Kommuner som Sigtuna, Knivsta och Nyköping ser skatteintäkter och arbetstillfällen gå förlorade.

Återhämtningen fördröjs

Tyvärr har flera av regeringens stödåtgärder hittills haft dålig träffverkan. Stödet till flygbolagen är ett sådant, där Norwegian trots omfattande svensk verksamhet inte kunde ta del av det statliga stödet. Inte heller marktjänstföretagen får möjlighet att utnyttja denna hjälp.

Marktjänstföretag som går under är inte lätta att återstarta eftersom de behöver ett antal licenser för att få operera inom flygplatsens säkerhetszoner. Utan fungerande marktjänstföretag fördröjs återhämtningen för flygbranschen väsentligt.

Kartlägg kommuner

När fler och fler företag går i konkurs ser vi hur arbetslösheten stiger månad efter månad. Tiotusentals tvingas att lämna arbetsmarknaden, 80 000 personer har blivit arbetslösa sen i februari. De förlorade jobben riskerar i kommunerna att utväxlas mot socialbidrag som i nästa steg tvingar fram sparbeting för kommunerna.

Kommuner som ser sin skattebas urholkas, tappar attraktion och får allvarliga problem att upprätthålla sina åtaganden för välfärden.

Det finns anledning för vår regering att kartlägga vilka kommuner som särskilt drabbas av pandemins effekter. Det finns också anledning att efterfråga en särskild inriktning för redan tillsatta medel till de kommuner som drabbas hårdare än andra kommuner.

Pandemins effekter riskerar annars att dröja kvar långt längre än själva sjukdomen.

Forrige artikel SJF och TU: Beslutet möjliggör fortsatt granskning av makthavare SJF och TU: Beslutet möjliggör fortsatt granskning av makthavare Næste artikel Postnord: Sverige har Nordens hårdaste postreglering Postnord: Sverige har Nordens hårdaste postreglering
Miljardförstärkning av Regeringskansliet: ”Krävs resurser”

Miljardförstärkning av Regeringskansliet: ”Krävs resurser”

300 miljoner kronor extra till Regeringskansliet föreslås i budgeten nästa år för att fullfölja regeringens reformagenda. Under mandatperioden kommer regeringen ha ökat budgeten för den egna myndigheten med nära 30 procent. ”Det finns behov inom många områden”, säger Elisabeth Svantesson (M).