Myndighetsbråk kring tvångsanslutning
KRITIK. Regeringen vill att 25 myndigheter via tvång ska anslutas till Statens servicecenters tjänster. Dyrare, krångligare och sämre säkerhet är delar av kritiken från de berörda myndigheterna.
Statens servicecenter (SSC) skapades 2012 för att förmedla administrativa tjänster åt andra myndigheter. Tanken är att det ska ge effektivare statsförvaltning och mindre administrationskostnader. SSC har i en rapport slagit fast att den frivilliga anslutningen inte har genererat tillräckliga volymer. Därför vill regeringen nu tvinga 25 myndigheter att ansluta sig eller ta i mer tjänster från SSC.
Förslaget berör två olika delar. Åtta myndigheter ska anslutas både till den elektroniska beställnings- och fakturahanteringen och de lönerelaterade tjänsterna. Ytterligare 10 myndigheter ska anslutas till fakturahanteringen och 7 enbart till de lönerelaterade tjänsterna.
Får kritik
Förslaget har nu varit ute på remiss och ute på de berörda myndigheterna jublas det inte åt förslaget.
– Det största problemet är att det skulle bli dyrare, säger Jenny Edström, handläggare på Folkhälsomyndigheten, till Altinget.
Edström berättar att det i dag jobbar två personer med löneadministration på myndigheten. Genom en anslutning till SSC skulle man kunna spara in på en av dessa, den andra behövs fortfarande för att hantera underlag och kvitton. Det gör att Folkhälsomyndigheten förlorar ekonomiskt på en anslutning.
– Kostnaden att ansluta sig överstiger en årsarbetskraft, säger Edström.
Läs hela artikeln på Altinget Rikspolitik