Academedia lanserar kampanj: Vill att fler blir yrkeslärare
Fler yrkesverksamma ska omskola sig till yrkeslärare. Det är huvudbudskapet i Academedias nya nationella kampanj.
Friskolekoncernen lyfter en undersökning från SCB, där 9 av 10 arbetsgivare svarade att det är svårt att rekrytera yrkeslärare. Gruppen finns också med på Arbetsförmedlingens topplista över bristyrken.
Mot bakgrund av det vill Academedia att fler yrkesverksamma ska skola om sig.
– Målet med vår kampanj är att så ett frö hos människor som i dag jobbar som elektriker, VVS:are, mekaniker, undersköterskor och inom en mängd andra yrken, säger kommunikationsdirektör Paula Hammerskog i ett pressmeddelande.
– Vi tror att det finns många därute som inte ens känner till att deras erfarenhet och kunskap är hett efterfrågad av både gymnasieskolor och vuxenutbildningar.
Satsningen består både av en informationssida och en kampanjfilm.