Civilsamhället miljonsatsar på annonser i sociala medier – här är topplistan

Världsnaturfonden (WWF) och Sverige för UNHCR har annonserat för runt 20 miljoner vardera på Facebook och Instagram de senaste 3,5 åren. 12 av de 20 största annonsörerna under samma period var från civilsamhället. ”Det är frapperande hur stora summor det handlar om”, säger Pontus Braunerhjelm, forskningsledare på Entreprenörskapsforum och professor vid KTH.

Altinget har i flera artiklar granskat hur mycket de politiska partierna, aktörer inom omsorg och skola satsar på annonser i sociala medier.

Civilsamhället satsar mest

Men det som sticker ut över tid är hur många av de största annonsörerna – alla kategorier – som är civilsamhällesorganisationer.

Under perioden 15 april 2019 – 5 sep 2022, fanns följande organisationer med på topp-20 över alla annonsörer. Siffran inom parentes anger placering.

  • (1.) WWF, 20 956 779 kronor
  • (2.) Sverige för UNHCR, 19 467 367 kr
  • (3.) Plan International Sverige, 13 763 494 kr
  • (6.) Hyresgästföreningen, 9 759 272 kr 
  • (7.) Rädda barnen, 9 751 375 kr 
  • (8.) Röda korset, 8 751 033 kr
  • (9.) Rescue Sverige, 8 165 531 kr
  • (10.) Unicef Sverige, 7 678 644 kr
  • (11.) Kommunal, 6 478 225 kr 
  • (12.) Greenpeace Sverige, 6 120 746 kr
  • (15.) Läkare utan gränser, MSF Sverige, 5 450 302 kr
  • (20.) Act Svenska kyrkan, 4 994 111 kr

– Det är frapperande hur stora summor det handlar om. Man skulle vilja ställa det i relation till vilka totala medel de förfogar över, men oavsett så är det höga nivåer. Hur utvärderas det? Det blir en kostnads-intäktsfråga, säger Pontus Braunerhjelm, forskningsledare på Entreprenörskapsforum och professor vid KTH, till Altinget.

Drog in mycket mer

Frågan går till Röda korsets marknadschef, Malin Barnö.

– Under samma period, 2019–2022, drog Röda korset in 1,7 miljarder. Bara sedan kriget började den 24 februari har vi samlat in 431 miljoner kronor till Ukraina. Så jag ser det här som att vi är rädda om våra pengar och använder dem på det sätt som ger bäst effekt, säger hon till Altinget.

Billigare än telemarketing

Joacim Skagerfält är chef för avdelningen insamling och givarservice på WWF. Han berättar att deras annonsering i sociala medier har varit en medveten strategi för att öka både insamling och gåvor. Tidigare har man jobbat med rekryterare på gatorna eller telemarketing. Det var dyrare och mindre effektivt.

– Jag kan inte säga hur mycket våra annonspengar genererar i avkastning och vad som är allmän varumärkesbyggnad. Men vi ser att det här har fungerat väldigt bra, säger han till Altinget.

Informerar ni givarna om att ni lägger så stora summor på annonser?

– Via vår årsberättelse och vår hemsida informerar vi om att ungefär tio procent av WWF:s årliga omsättning går till insamlingsverksamhet. Där är annonseringen i sociala medier en del, hur stor varierar beroende från år till år.

Tror du att de höga beloppen påverkar bilden av er som organisation?

– Vi är väl medvetna om förtroendet, att de litar på att vi ska göra det bästa med pengarna. Jag tror också att man förstår att vi måste synas i samhället, att man kan engagera sig och bidra. Och det är på sociala medier som många är aktiva, säger Joacim Skagerfält.

Malin Barnö konstaterar också att det betalar sig.

– Många människor finns i sociala medier och vi rekryterar både spontangåvor och månadsgivare där, men också volontärer. Via Facebook når vi också hjälpsökande med information, säger hon.

– Under en period när annonseringen inte fungerade så såg vi en drastisk minskning i våra gåvor. Man kunde ha önskat att vi inte skulle behöva betala, men om vi inte gör det når vi inte våra insamlingsmål och vi hittar inte frivilliga.

Pontus Braunerhjelm igen:

– Jag tycker att ett anständighetskrav är att man redovisar för medlemmar och givare vad man förväntar sig att det här ska generera. Hur det uppfattas kan nog gå åt båda hållen. Å ena sidan läggs det stora pengar på något jag inte visste, å andra sidan kanske det bidrar till ökade gåvor och fler medlemmar, säger han.

Uppgifterna har hämtats från Facebooks och Instagrams ägarbolag Meta.

Forrige artikel Sverige röstar som Upplands Väsby Sverige röstar som Upplands Väsby Næste artikel Överblick: Erdogan öppnar för Finland och människorättskämpar får Nobels fredspris Överblick: Erdogan öppnar för Finland och människorättskämpar får Nobels fredspris
Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Det blir ingen extra höjning av de generella statsbidragen till kommuner och regioner nästa år. ”Jag är lite fundersam när det gäller kommunernas investeringbehov”, säger Annika Wallenskog, SKR:s chefsekonom.