Dags för kommunerna att gå från ord till handling i hållbarhet

Den gröna omställningen är ett faktum. Det som för 20 år sedan var en debatt om hur eller att vi ska ställa om handlar i dag i stället om hur vi får det att gå snabbare. Detta är bra. Men det finns orosmoln. Det skriver Tina Thorsell och Ulric Långberg, projektansvariga Fair transport.  

Af Tina Thorsell och Ulric Långberg
Projektansvariga Fair transport

Transportbranschen ligger i framkant när det gäller möjligheter till och verkställande av omställningen från fossilt till fossilfritt. Över hela landet går det att hitta ambitiösa projekt som ska ta branschen och Sverige in i framtiden. Men samtidigt som transportbranschen arbetar hårt för att nå målen ser inte det offentliga sin del av ansvaret.

Målen är tydliga, Pourmokhtari 

Enligt EU:s klimatmål ska vi vara klimatneutrala senast 2050 och den svenska ambitionen är att bli det fem år tidigare. Att målen är tydliga är bra för näringslivet, klimatet och miljön.

Men vägen dit blir otydlig när vi ser hur hela den offentliga verksamheten arbetar. I den handlingsplan som klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) presenterade innan årsskiftet finns viktiga formuleringar om det ansvar som vilar på det offentliga. Hur detta ska förverkligas är dock oklart, och de icke-hållbara offentliga affärerna fortsätter.

Kommunerna har egna högt ställda hållbarhetsmål. Hälften av alla kommuner säger sig ha mål för att fasa ut fossila bränslen och över hälften av dem säger sig ha implementerat Agenda 2030 i sitt arbete. Men de entreprenörer som vill ta ansvar för samhället blir inte kompenserade för sitt arbete. Trots kommunernas stora ambitioner värdesätts hållbarhetsarbetet inte tillräckligt mycket vid upphandlingar.

Det offentliga upphandlar varor och tjänster för gigantiska summor. Varje år omsätts drygt 900 miljarder kronor. Men där kommunerna har bra och rätta krav för hållbara upphandlingar brister de i arbetet med att upphandla det rätta alternativet. Kommunerna väljer allt för ofta det billigare och smutsigare alternativet.

Omställningen försenas 

Över 60 procent av tillfrågade åkerier menar att branschen förväntas lösa en allt för stor del av klimatproblemen. När kommunerna upphandlar finns det en gemensam nämnare. Det är allt för få upphandlare som är villiga att betala för en hållbar lösning. När åkerierna förväntas leverera hållbara varor och tjänster för samma pris som icke-hållbara konkurrenter leder det ofta till att det hållbara alternativet blir en förlustaffär. Den gröna omställningen försenas då inte enbart, den missgynnas av de politiker som själva satt målen.

Vi på Fair transport vill öka transparensen i upphandlingar och göra det lättare för köpare att köpa hållbara transporttjänster. Genom Fair transport får certifierade företag ett verktyg att visa kunden på vilket sätt transporten är värdeskapande utöver prislappen. Men när vi pratar med våra certifierade företag är villigheten att betala hos upphandlare alltid den största utmaningen.

Måste bli bättre

Kommunerna måste bli bättre på att betala för hållbara varor och tjänster. Det går inte att nå de fina och ambitiösa hållbarhetsmålen om de i slutändan inte följer upp arbetet eller betalar för det. Det behöver inte betyda att det kostar skjortan. Men det betyder att kommunerna faktiskt lägger manken till och försöker nå de mål som de har satt.

Den gröna omställningen pågår just nu. Transportnäringen ligger i dess absoluta framkant men kan inte axla hela ansvaret på egen hand. Fler måste vara med och bidra till att hållbarhetsarbetet blir mer lönsamt. Nu är det kommunernas tur att gå från ord till handling. Mät era utsläpp, var engagerade i upphandlingarna och visa att ni är villiga att betala för det hållbara alternativet.

Så når vi tillsammans alla mål som ni själva har satt.

Forrige artikel Lega: Så kan EU utrota antisemitismen Lega: Så kan EU utrota antisemitismen Næste artikel TCO: EU får inte vika en tum när det kommer till demokratin TCO: EU får inte vika en tum när det kommer till demokratin
Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Det blir ingen extra höjning av de generella statsbidragen till kommuner och regioner nästa år. ”Jag är lite fundersam när det gäller kommunernas investeringbehov”, säger Annika Wallenskog, SKR:s chefsekonom.