Efter kritiken – regeringen tillsätter lantmäteriutredning

Lantmäteriet har fått kritik för långa handläggningstider och för orimliga och svårtolkade avgifter. Nu ger regeringen en utredare i uppdrag att se över myndigheten och även titta på de kriterier som gäller för kommuner att starta egna lantmäterier. 

Regeringen ger en utredare i uppdrag att göra en översyn av lantmäterimyndigheterna.

Syftet är att få till en mer effektiv och rättssäker fastighetsbildning och utredaren ska titta både på det statliga Lantmäteriet och de omkring 40 kommunala som finns runt om i landet. 

– För att åstadkomma en effektiv och rättssäker fastighetsbildningsverksamhet i hela landet är det viktigt att det finns en organisation som främjar en sådan verksamhet. Regeringen bedömer därför att det behövs en översyn av lantmäterimyndigheternas organisering, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson enligt ett pressmeddelande.

Utredaren ska dels titta på hur lantmäterierna är organiserade men också på den avgiftsmodell som gäller för lantmäteriförrättningar. En modells som bland annat Riksrevisionen riktat kritik mot då de menar att den är oförutsägbar och har stigit för mycket. 

Utredaren ska också titta på kriterierna för kommunerna att få inrätta ett eget kommunalt lantmäteri och om flera kommuner ska få gå ihop och inrätta gemensamma lantmäteriet. 

Långa handläggningstider

Lantmäteriet har sen en längre tid tillbaka fått kritik för långa handläggningstider för fastighetsbildningen. Bland annat har Statskontoret och Riksrevisionen riktat kritik mot myndigheten i sina respektive granskningar. 

Riksrevisionen konstaterar i sin granskning att ”fastighetsbildningsverksamhet är ineffektiv med långa handläggningstider och höga oförutsägbara avgifter”. 

Enligt myndigheten beror utmaningarna för dem till stor del på svårigheter att hitta lantmätare mer rätt kompetens. Men också på att lagstiftningen haltar efter inom vissa områden, vilket gör det svårt att få till viktiga effektiviseringar som myndigheterna skulle behöva göra. 

– De två väldigt stora och viktiga frågorna är kompetensfrågan och att vi får till bättre lagstiftning som stödjer effektivisering av verksamheten, sade Jimmi Mohlin, verksamhetsstrateg vid Lantmäteriet nyligen i en intervju med Altinget.  

Vill se annan organisering

I direktivet flaggar regeringen dock för att man ser att en annan organisering av verksamheten skulle kunna lösa delar av utmaningen. 

”Även om bristen främst beror på generationsväxling i kombination med ett lågt söktryck på utbildningsplatserna, har både Statskontoret och Riksrevisionen i sina rapporter konstaterat att den nuvarande organiseringen av fastighetsbildningen har förvärrat situationen genom inlåsningseffekter av den samlade personalstyrkan och konkurrens om lantmätare”

När det gäller lagstiftning som myndigheten vill uppdatera handlar det till exempel om koordinatbestämda fastighetsgränser och om att införa elektroniska överlåtelsehandlingar, två områden som skulle leda till stora effekter för verksamheten enligt Lantmäteriet. 

Utredningen ska redovisa sina slutsatser senast i oktober 2025. 

{{toplink}} 

Beslutskedja: En bättre organisering av fastighetsbildningsverksamheten

14/3
2024
28/3
2024
28/3
2024
1/10
2025

Forrige artikel Tung kritik mot nya regler för attefallshus Tung kritik mot nya regler för attefallshus Næste artikel Hela listan: Då sker KU-utfrågningarna Hela listan: Då sker KU-utfrågningarna
Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Det blir ingen extra höjning av de generella statsbidragen till kommuner och regioner nästa år. ”Jag är lite fundersam när det gäller kommunernas investeringbehov”, säger Annika Wallenskog, SKR:s chefsekonom.