Fossil beslutseftermiddag i riksdagen

På en och samma eftermiddag beslutade riksdagen att kraftigt sänka reduktionsplikten samt att sänka skatten på bensin, diesel och jordbruksdiesel. ”Högern talar om att klimatpolitiken ska ha folkligt stöd, men den måste också lösa klimatfrågan, inte öka utsläppen som nu sker”, säger Linus Lakso (MP).

Riksdagen har beslutat att sänka bensinskatten med 1 krona och 64 öre från och med årsskiftet samt sätta ned dieselskatten till EU:s miniminivå.

– Bränslepriserna är fortsatt för höga, även om de – nota bene – går i rätt riktning. Nu tar vi ytterligare steg för att sänka priserna och lindra situationen för landets alla bilister och inte minst åkerinäringen, sade SD:s ekonomisk-politiska talesperson Oscar Sjöstedt i riksdagsdebatten.

– Tillsammans med den kraftigt sänkta nivån på reduktionsplikten, som äntligen om bara lite drygt en månad kommer på plats, är förhoppningen att det här ska dämpa priserna hyfsat påtagligt, fortsatte Sjöstedt.

Samma eftermiddag som beslutet om att sänka bensin- och dieselskatten, så gav riksdagen även grön flagg för att reduktionsplikten ska sänkas vid årsskiftet. Det var dock på håret att beslutet gick igenom. Regeringsunderlaget samt den politiska vilden Elsa Widding röstade för och oppositionen mot förslaget, 54 ledamöter var frånvarande och röstsiffrorna slutade 148–147.

S: Röstar alltid nej till dåliga förslag

Beslutet innebär att dagens reduktionsnivåer, inblandning av biodrivmedel, sänks från 7,8 procent för bensin och 30,5 procent för diesel till sex procent från och med årsskiftet. Anna-Caren Sätherberg (S) debattduellerade med SD:s Martin Kinnunen och slog fast att Socialdemokraterna alltid säger nej till dåliga förslag. Sätherberg valde att påminna om kritiken mot regeringens förslag från ett antal remissinstanser.

– Sverige behöver en ny väg framåt för att hantera alla parallella kriser. Vår modell för biodrivmedelsinblandning i Sverige, vilken vi kallar Sverigebränslet, är viktig för att minska utsläppen. Tillsammans med våra andra budgetförslag gör Sverigebränslet det lättare för vanligt folks vardagsekonomi samtidigt som vi bygger upp Sveriges beredskap och självförsörjningsförmåga, och vi får fler jobb när den gröna industrin väljer att investera i Sverige, sade Sätherberg.

S-förslaget om Sverigebränslet innefattar bland annat ett statligt åtagande om långa kontrakt för inhemsk produktion av biodrivmedel.

MP-förvirring om jordbruksbeslut

Bland eftermiddagens beslut om fossila lättnader ingick en fortsatt nedsättning av skatten på diesel som används i arbetsmaskiner. Riksdagen tog också ställning till Centerns förslag om ett jordbruksavdrag, i stället för fortsatt skattenedsättning på fossila drivmedel.

Bland oppositionspartierna sade S och V nej till C:s förslag. MP lade delvis ned sina röster, men röstade delvis med majoriteten. Enligt Linus Lakso (MP) rådde det vissa oklarheter i MP-gruppen, men partilinjen var att avstå från att rösta. Förklaringen är att partiet har ett eget förslag om ett jordbruksavdrag som är snarlikt.

– Vi ville inte framstå som motsägelsefulla och rösta emot när vi själva har ett liknande förslag, där man får gräva en del om man ska se skillnaden, säger Linus Lakso.

Torsdagens olika beslut i riksdagen är problematiska och går i helt fel riktning på flera sätt, enligt Lakso.

– Högern talar om att klimatpolitiken ska ha folkligt stöd, men den måste också lösa klimatfrågan, inte öka utsläppen som nu sker, säger han.

Beslutskedja: Sänkt skatt på bensin och diesel

26/4
2022
7/9
2023
27/9
2023
19/10
2023
23/11
2023
30/11
2023
5/12
2023

Forrige artikel Naturvårdsverket hoppas inviga ny nationalpark 2025 Naturvårdsverket hoppas inviga ny nationalpark 2025 Næste artikel S-studenter öppnar för att avskaffa fribeloppet S-studenter öppnar för att avskaffa fribeloppet
Så mycket får myndigheterna

Så mycket får myndigheterna

Kriminaliteten och säkerhetsläget präglar regeringens fokus i budgeten. Försvarsmakten, Polismyndigheten och Kriminalvården är de myndigheter som får mest.