Kan SD och MP enas om Trafikverkets framtid?

Miljöpartiet efterfrågar likt SD att Trafikverket delas upp. Men därefter går partierna isär – och SD:s invit till att diskutera frågan vidare, skickas tillbaka av MP:s språkrör. ”SD har den positionen i Tidöpartierna att de kan göra det där. Då behöver vi inte föra den diskussionen med dem” säger Helldén till Altinget.

”Det har gått för långt” är det återkommande budskapet från företrädare för de båda partierna, som oftast inte landar i samma slutsatser annars.

De återkommande problemen i trafiken, för SD både på väg och järnvägssidan, men hos MP framför allt på järnvägssidan, är bara några av de faktorer som motiverar att Trafikverket åter bör delas upp i ett Ban- respektive Vägverk.

– Det är en fullständig katastrof. Då måste man göra någonting, säger Thomas Morell, SD:s trafikpolitiske talesperson och vice ordförande i riksdagens Trafikutskott, till Altinget. 

Efter att Miljöpartiets partistyrelse nu antagit den position som redan flaggades för i höstas i en fristående motion, borde därför partierna kunna hitta en gemensam position i frågan.

Det menar i alla fall Thomas Morell som bjudit in MP:s språkrör Daniel Helldén för att ”diskutera hur vi kan hjälpas åt att skapa denna förändring”.

Förvånar det dig att ni landar i samma slutsatser, med tanke på att ni står långt ifrån varandra i andra frågor?

– Ja, men när vi pratar om att järnvägen inte funkar så är vi nog rätt så samspelta, trots allt, säger Thomas Morell till Altinget.

Helldén ser positivt på att fler partier drar samma slutsats.

– Men när det gäller SD så har de i princip veto i den här regeringen. Så de kan de väl prata med infrastrukturministern och regeringspartierna, och helt enkelt driva igenom det? I och med att de kan det på andra områden, så kan de väl det här också, säger Helldén, som menar att det egna partiet också kommer att se till att det händer, den dagen de sitter i regeringen.  

Han kommer därför inte tacka ja kaffeinviten.

– Nej, det kommer jag inte göra. Jag har suttit i Trafikutskottet tidigare, och då fördes diskussioner där och då i det sammanhanget. Men jag ser inte att det finns ett behov av det.

Varför inte?

– För att SD har den positionen i Tidöpartierna att de kan göra det där. Då behöver vi inte föra den diskussionen med dem, säger Helldén till Altinget.

Skiljs åt i nästa led

Samtidigt är frågan hur överens de egentligen är. För efter det att myndigheten delas upp, skiljer sig partiernas position åt. I SD:s fall ska även de två statliga underhållsbolagen Svevia och Infranord införlivas i de nya myndigheterna, för att stärka beställar- och upphandlingsförmågan.

I MP:s fall skulle i stället själva utförandet av järnvägsunderhållet återtas i statlig regi, i första hand genom basunderhållet i linje med de utredningsförslag som togs fram under förra mandatperioden. Här har de också sällskap av bland andra Vänsterpartiet.

– Sedan tror jag att man skulle behöva ta tillbaka hela underhållet egentligen, säger Helldén som samtidigt trycker på att det behöver utredas vidare.

Samtidigt innebär ert införlivande av Infranord och Svevia att mer kompetens som finns på utförandesidan hamnar på beställarsidan. Är det önskvärt, Thomas Morell?

– Ja, för då kan vi säkerställa att vi får kompetens i respektive verksamhet, menar Morell. 

Bidra till ytterligare växtverk?

Samtidigt är SD kritiska till att Trafikverket ”svällt” under de senaste åren, med 57 procent sedan den gemensamma myndigheten bildades för 14 år sedan. 

En potentiell konsekvens av att ta upp de statliga bolagen skulle leda till att myndigheterna ”sväller” ytterligare. Men här menar Morell att det samtidigt går att skära ner i andra led i myndighetens befintliga bemanning.

– Det finns en massa saker som man kan plocka bort, som inte har med kärnuppdraget att göra, säger Morell till Altinget.

Att samtidigt återta delar av järnvägsunderhållet i statlig regi, som MP och V förespråkar, avfärdas bestämt av SD.

– Det har utretts flera gånger förr, och det har konstaterats att det inte fungerar, säger Morell, som här är överens också med ansvariga ministern Andreas Carlson (KD)

Dubbeljobbspotential

Samordningsvinsterna som lyftes fram vid sammanslagningen 2010 ger varken Morell eller Helldén mycket för.

– När man la ihop myndigheterna hade man den idén. Jag kan inte se att jag pratat med dem i branschen att det blivit något sådant. Utan snarast har det blivit rörigt på myndigheten. Framför allt så tror jag att när det gäller att bygga ny järnväg, så behöver man i högre grad inom myndigheten ha en helt annan projektfilosofi. Den lilla samordningen som man kunde få ut, är marginell i förhållande till förlusterna som vi fått, säger Daniel Helldén till Altinget.  

– Det är bara att titta på Riksrevisionernas rapporter, och då ser man att de inte levererat. Då kan man inte bara låta det vara, fortsätter Morell.

Men skulle det leverera mer i slutändan med exempelvis två IT-underhållsystem?

– Ja, för samtidigt, med de kostnadsökningar vi ser på i stort sett vartenda projekt, så har man tappat greppet om kostnadskontrollen fullständigt. Och man klara inte att hålla driften på varken väg – eller järnväg. Då kan man inte sitta och säga att det fungerar bra som det gör, säger Morell.

Andra statliga nypor avfärdas

De alternativ som finns, exempelvis att via ytterligare statlig styrning av myndighetens upphandlingsförmåga få fram andra resultat, ger Morell inte heller mycket för.

– Det spelar ingen roll vem du pratar med. Det fungerar ju inte. Det är många entreprenörer där ute som inte vill göra affärer med Trafikverket, och då funkar det ju inte. Vare sig på väg eller järnvägssidan, säger Morell.

Att vänta ut det förändringsarbete som initierats först innan uppdelningsarbetet inleds, avfärdas av både Morell och Helldén.

– Vår bedömning är att det inte räcker, säger Helldén, som poängterar att det inte är en budget, utan en organisationsfråga som gör att de landar i slutsatsen.

– Det vi ser när vi diskuterar de här sakerna med personer inom och utanför Trafikverket, är att järnvägssidan har blivit lidande. Och även om man gör vissa åtgärder, så räcker inte det, för den verksamheten blir så eftersatt, säger Helldén och fortsätter:

– Man skulle behöva arbeta på ett helt annat sätt, mer integrerat och sektorssamordnat för hålla ihop järnvägsfrågorna. I den kolossen som har blivit i Trafikverket tappas järnvägen bort.

Altinget har sökt infrastrukturminister Andreas Carlson för en kommentar kring förslaget att dela upp Trafikverket. Han har inte återkommit innan publicering.

Beslutskedja: Överförande av basunderhåll från Infranord AB till Trafikverket

9/4
2018
31/3
2020
3/11
2020
2/3
2022
23/3
2022
30/3
2022
20/4
2022
4/5
2022
6/3
2024

Forrige artikel Forssmed: Arvsfondens ordförande kommer inte att få förlängt Forssmed: Arvsfondens ordförande kommer inte att få förlängt Næste artikel Utredare om förstärkningsteamen: ”Befarade att kommunerna inte skulle ha tid” Utredare om förstärkningsteamen: ”Befarade att kommunerna inte skulle ha tid”
Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Det blir ingen extra höjning av de generella statsbidragen till kommuner och regioner nästa år. ”Jag är lite fundersam när det gäller kommunernas investeringbehov”, säger Annika Wallenskog, SKR:s chefsekonom.