Replik: Därför ska HH-förbindelsen byggas

REPLIK. Ett snabbt beslut om en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör är helt nödvändigt. Till skillnad från Europaspåret är HH-förbindelsen en lönsam förbindelse som är värdeskapande för både Sverige och Danmark, skriver Erik Østergaard.

Af Erik Østergaard
Vd, branschorganisationen Dansk Transport og Logistik och ordförande, HH2030-gruppen

Trafikverket har, tillsammans med sin danska motsvarighet, presenterat en strategisk analys av förutsättningarna för en fast väg- och tågförbindelse mellan Helsingör och Helsingborg. En förbindelse skulle skapa stora nyttor.

Slutsatserna av den strategiska analysen har gett upphov till intensiv debatt. Företrädare för Europaspåret, en föreslagen förbindelse mellan Landskrona och Köpenhamn, har argumenterat för att deras idé skulle vara ett bättre alternativ.

Jag välkomnar Europaspårets initiativ att diskutera frågan om nästa fasta Öresundsförbindelse, ytterligare en fast förbindelse behövs. Men till skillnad från Europaspåret är HH-förbindelsen en lönsam förbindelse som är värdeskapande för både Sverige och Danmark.

HH-förbindelsens fördelar

  • HH-förbindelsen skapar omfattande nyttor

Den strategiska analysen visar att förbindelsen bidrar till stora nyttor, både regionalt och nationellt. Med en större arbetsmarknad, kortare restider och mindre sårbarhet i transportsystemet kan vi skapa fler jobb, starta fler företag, förbättra integrationen och bidra till stora regionala och nationella nyttor. Det intygas också av Sveriges infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

Betydelsen av en fast HH-förbindelse kommer öka ytterligare i samband med att Fehrman Bält-förbindelsen färdigställs. Ska vi på riktigt kunna dra nytta av sammankopplingen mellan Tyskland och Danmark behövs också fullgoda förbindelser från Sverige, via Danmark och vidare ner till kontinenten.

  • HH-förbindelsen är ett stabilt business case

Den strategiska analysen av en fast HH-förbindelse visar att den till stor del kan finansieras med brukaravgifter likt Öresundsbron. Region Skåne har uttryckt en vilja att gå in som delägare och delfinansiering via EU-medel kan tillkomma. Sammantaget är det ett stabilt business case.

Europaspåret är inte bara en längre förbindelse, utan både kust till kust-förbindelsen och landanslutningarna förväntas bli mycket dyrare än HH-förbindelsen. Den har också avfärdats som dyr och orealistisk av både nuvarande danska infrastrukturministern och hans företrädare.

  • En fast HH-förbindelse har ett brett förankrat stöd

Stödet för en fast HH-förbindelse är starkt och brett förankrat. Fyra regioner och 85 kommuner i Sverige och Danmark är överens om att HH-förbindelsen behövs. Den bilden delas av ledande företrädare för näringsliv, politik och akademi på båda sidor om Öresund. Mot detta står Europaspåret, som kräver omfattande ombyggnationer i Köpenhamn och av naturliga skäl saknar stöd i Danmark.

Inte råd att vänta

En fast HH-förbindelse skulle dessutom avlasta Öresundsbron från persontransporter och frigöra kapacitet för godstransporter på järnväg via befintlig förbindelse. HH-förbindelsen skulle även bidra till en bättre hantering av dagens godstransporter via Helsingborg-Helsingör, som i dag sker via färjetrafik.

Precis som vid alla stora infrastrukturprojekt finns utmaningar som måste analyseras vidare. Den nu genomförda utredningen har haft ett begränsat utredningsuppdrag, men har gett en bra grund.

Nu har vi inte råd att vänta in ytterligare utredningar av andra förbindelser. Det riskerar att lägga en våt filt över projektet och fördröja ett beslut om nästa fasta Öresundsförbindelse. De betydande nyttor som HH-förbindelsen skulle medföra riskerar att utebli.

Ta ett snabbt beslut

Ska Sverige och Danmark gå starkt ur coronakrisen måste vi säkerställa vår gemensamma konkurrenskraft och jobbskapande genom lönsamma och ansvarsfulla investeringar. Ett snabbt beslut om en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör är därför helt nödvändigt.

Forrige artikel KD-politiker: Täpp genast till bidragskranen till Ibn Rushd KD-politiker: Täpp genast till bidragskranen till Ibn Rushd Næste artikel "Ökad ojämlikhet när krishanteringen missar människors utsatthet"
Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Det blir ingen extra höjning av de generella statsbidragen till kommuner och regioner nästa år. ”Jag är lite fundersam när det gäller kommunernas investeringbehov”, säger Annika Wallenskog, SKR:s chefsekonom.