Replik: Regeringens skärmförbud riskerar att gå för långt

Skolan måste inkluderas i AI-kommissionens uppdrag. Dessutom behövs en bred kommission – endast för skolväsendet. Det skriver Anna Olskog, ordförande Sveriges Lärare, i en replik.

Häromveckan uttalade sig SKR om OECD:s rapport gällande sambandet mellan mobilanvändandet och sämre studieresultat samt det faktum att skolan inte ingår i AI-kommissionens uppdrag. 

Sveriges Lärare delar givetvis SKR:s uppfattning om att staten behöver ta ett större ansvar för ökad likvärdighet i skolan, vilket inte minst gäller frågor som rör digitalisering och AI. Däremot är det tveksamt om AI-kommissionens nuvarande uppdrag svarar mot behoven av att utreda AI- och digitaliseringsfrågor inom utbildningsväsendet. 

Ökad kompetensutveckling krävs 

Precis som SKR skriver föranledde OECD:s rapport än en gång förhastade och drastiska slutsatser, inte minst från våra politiker. När Lotta Edholm, samma vecka som OECD rapporterar att sambandet mellan skärmanvändning i skolan och sämre resultat är svagt, kritiserar utredningen om digitaliseringskraven i förskolan för att inte tillräckligt förespråka skärmfrihet, är det knappast förvånande.

Så har debatten sett ut det senaste året. 

Likt SKR efterfrågar Sveriges Lärare ett mer nyanserat samtal, och en ordning där beslut om skola och utbildningsväsende grundas på sakliga skäl och vetenskaplig grund. Vår undersökning Lärarledd digitalisering visar att de nya AI-utmaningarna kräver ökad kompetensutveckling på samtliga nivåer inom styrkedjan och detta måste ske inom ramen för samverkan och systematiskt arbetsmiljöarbete.  

Sveriges Lärare kräver därför att:

  • Staten måste säkerställa att huvudmän och skolledningar får stöd och kompetensutveckling, inklusive utbildning som förbättrar deras beställarkompetens, för att undvika ogenomtänkta investeringar i AI-teknik eller andra digitala lärverktyg. Upphandlingskompetens för digitala verktyg i skolväsendet måste även omfatta kunskap om skollagens krav på läromedel och lärverktyg.
  • Huvudmän och rektorer måste i högre utsträckning än i dag genomföra risk- och konsekvensanalyser på lokal nivå vid införande och/eller revidering av digitala lärverktyg, inklusive AI-verktyg, i skolväsendet. Den digitala arbetsmiljön måste vara en del av det systematiska arbetsmiljöarbetet, och förskollärare och lärare ska ges reella möjligheter att delta i samverkan inom detta område.  

Altingets gratis nyhetsbrev

Gå ett steg längre 

Sveriges Lärare vill därför på sätt och vis gå ett steg längre än SKR och anser att regeringen, i stället för att inkludera skolan i AI-kommissionens uppdrag, bör tillsätta en bred kommission specifikt för skolväsendet.

Denna kommission skulle ta fram en forskningsöversikt om användningen av digitala lärverktyg och AI i undervisningen för att utveckla nationella riktlinjer som omfattar pedagogiska, didaktiska, juridiska och etiska frågeställningar. Det vore ett klokt och välgrundat steg för att möta både faror och möjligheter i den snabba tekniska utvecklingen.

Forrige artikel S-ledamöter i Norden: En grön omställning förutsätter samarbete S-ledamöter i Norden: En grön omställning förutsätter samarbete Næste artikel En livssynsöppen kulturkanon kan syresätta samhället En livssynsöppen kulturkanon kan syresätta samhället
Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Det blir ingen extra höjning av de generella statsbidragen till kommuner och regioner nästa år. ”Jag är lite fundersam när det gäller kommunernas investeringbehov”, säger Annika Wallenskog, SKR:s chefsekonom.