SD: Fordonsskatten skadar småföretagare

DEBATT. Svenska företagare tvingas in i ett system där många varken har råd eller möjlighet att genomföra en klimatomställning. Avskaffa nuvarande bonus/malus-system, skriver Oscar Sjöstedt och Patrik Jönsson från Sverigedemokraterna.

Oscar Sjöstedt (SD)
Ekonomisk-politisk talesperson
Patrik Jönsson (SD)
Riksdagsledamot trafikutskottet


Regeringen har valt att chockhöja skatten för småföretagare. Denna gång gäller det de nya utsläppsreglerna som träder i kraft vid årsskiftet, och som kombineras med redan höjda avgifter i bonus/malus-systemet. Detta blir en dubbel straffbeskattning som direkt drabbar småföretagare.

Transportbilar i skottgluggen

Företag som använder sig av tjänstebilar, yrkesfordon och transportbilar kan drabbas av skattehöjningar på tiotusentals kronor per bil och år. Små transportbilar som är populära bland hantverkare och egenföretagare har hamnat i skottgluggen. En lätt, dieseldriven, lastbil kan få över 7000 kronor mer i årlig fordonsskatt.

Problem med räckvidd

Då regeringens bonus/malus-system främst drabbar nyproducerade bilar har försäljningen av nya bilar nästan halverats. Elbilarnas höga kostnad gör att företagare tvingas behålla gamla modeller som är sämre för miljön.

Elbilarnas miljöpåverkan är dessutom inte försumbar, batteriproduktion innebär mycket höga koldioxidutsläpp, ofta motsvarande 15 000-20 000 mils körning med en vanlig dieselbil.

Regeringen tycker att företagarna ska skaffa nya elbilar. Många företag befinner sig på landsbygden med långt till närmaste laddstolpe. Elbilar har också problem med räckvidd då avstånden på landsbygden är bra mycket längre än i storstäderna.

Elbilar räcker inte 

I Dagens industri den 10 september säger en företrädare från branschen att elbilar och laddhybrider inte räcker till för dem som måste åka långt och samtidigt transportera utrustning och verktyg.

Bilen används för att göra säkra omkörningar, för att rymma utrustning som företagare behöver i sitt arbete, och på landet används den ofta på oplogade vägar. I dagsläget finns det knappt några elbilar som klarar av detta.

Inte råd med klimatomställning 

Att straffa arbetande människor med höjda skatter är inget ovanligt för Socialdemokrater och Miljöpartister. I riksdagen fick finansminister Magdalena Andersson (S) frågan,"Kommer regeringen ompröva beslutet eller låta chockhöjningen äga rum?”. Svaret var väntat, ”En översyn av systemet kommer göras det närmsta året”.

Inget praktiskt, inget konkret och inget lugnande besked till svenska företagare. De tvingas nu in i ett system där många varken har råd eller möjlighet att genomföra en klimatomställning.

Olycksrisk 

Det visar också att regeringen inte förstår vardagen för många företagare. Många småföretag ligger på marginalen och ökande kostnader riskerar att drabba hela verksamheten.

När företagare inte har råd att investera i nya fordon ökar riskerna för olyckor. Nya bilar är säkrare och utgör ett säkrare alternativ för alla i trafiken.

Stöd att byta bil

Denna märkliga hantering är ett symptom på regeringens spretiga politik inom miljöområdet. Lösningar saknar konsekvensanalyser och i slutändan blir det vanliga människor som straffas.

Sverigedemokraterna vill att företagen ska få möjlighet och stöd att byta bilar. Vi förespråkar ett avskaffande av nuvarande bonus/malus-system, en återgång till rimliga avgifter och att företagare får det stöd och den uppskattning de förtjänar.

Forrige artikel Sjöfartsverket: Sjöfarten central för att minska utsläppen Sjöfartsverket: Sjöfarten central för att minska utsläppen Næste artikel Forskare: Mer behövs om industrin ska nå nollutsläpp till 2045 Forskare: Mer behövs om industrin ska nå nollutsläpp till 2045
Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Det blir ingen extra höjning av de generella statsbidragen till kommuner och regioner nästa år. ”Jag är lite fundersam när det gäller kommunernas investeringbehov”, säger Annika Wallenskog, SKR:s chefsekonom.