Mats Ekholms slutreplik: Riksrevisionens granskning förlorar trovärdighet

Riksrevisionens granskningsrapport redovisar inte vilka samordnares problem man tagit fasta på, i vilket sammanhang dessa förekommit eller i vilken mån som samordnare och Skolverket haft överläggningar om problemen. Det är information som behövs för att begripa problemen som uppstått i Pisa-hanteringen, skriver Mats Ekholm i en slutreplik.

Helena Lindberg anger i Riksrevisionens synpunkt på mitt beklagande över att denna statliga myndighet svarat för en ogenomtränglig redovisning av det intervjuunderlag som man använt i sin granskning av hanteringen av 2018 års Pisa-undersökning att syftet med intervjuerna ”varit att ge en förståelse för vilka problem som kan ha förekommit i samband med genomförandet.”

Det är just det som är problemet med att Riksrevisionen inte öppet redovisar vilka intervjuer som verkligen genomförts. Det blir inte möjligt att av granskningsrapporten läsa ut vilka samordnares problem som revisionen tagit fasta på och i vilket sammanhang dessa förekommit eller i vilken mån som samordnare och Skolverket haft överläggningar om problemen. Det är sådan information som hade behövt lyftas fram för att de problem som uppstått i Pisa-hanteringen skulle kunna begripas.

Förlorar trovärdighet

Den kompletterande intervjuundersökning som genomförts har förvisso ingen statistisk relevans men för att ge den belysning som myndigheten strävat efter behöver underlaget bli redigt och korrekt redovisat. Så är det inte i rapporten. Därigenom förlorar Riksrevisionens granskning sin trovärdighet vad det gäller slutsatserna två och tre som redovisas i repliken.

”Humoristiskt”

Det blir på ett sätt humoristiskt att den granskande myndigheten på sidan 15 i sin rapport konstaterar angående exkludering av uppgiftslämnare att man ”inte heller fått tag på alla skolsamordnare vi sökt och vissa har inte bedömt att de kommer ihåg tillräckligt för att vilja prata med oss.” Humoristiskt genom att granskningen gällt just exkludering av andra informationslämnare: de 15-åriga elever som också verkar i skolor.

Forrige artikel ”Varje tom stol när höstterminen börjar är ett misslyckande” ”Varje tom stol när höstterminen börjar är ett misslyckande” Næste artikel UR: Vårt uppdrag är viktigt för att rusta skolan inför samhällskris UR: Vårt uppdrag är viktigt för att rusta skolan inför samhällskris
Skolverket ska spara

Skolverket ska spara

Regeringen drar ner på Skolverket med 80 miljoner i budgeten. Anledningen är att myndigheten ska effektiviseras.