Analys: Mer pengar ger oss inte fler nattåg till Europa

ANALYS. Regeringen kan lova hur många nya budgetmiljoner som helst till nattåg ut på kontinenten, så länge Tyskland säger nej kan inga tåg börja rulla.

I förra veckan gick januaripartierna ut med en tidig höstbudgetnyhet om ännu en förlängning och därtill en utökning av nattågssatsningen.

– Det här är klimatpolitik ut i fingerspetsarna, sade finansmarknadsminister Per Bolund (MP) till TT.

Stor sten på rälsen

På vilket sätt det är klimatpolitik ut i fingerspetsarna är upp till regeringen att förklara, mer intressant är för det första att ännu har inga upphandlade svenska nattåg börjat rulla ut i Europa, för det andra så spelar det ingen roll hur många miljoner som regeringen och samarbetspartierna kommer överens om att lägga på drömmen om nattåg. Den stora stenbumlingen på rälsen ligger där den ligger: Tyskland.

Tyskland säger nämligen av principiella skäl tvärnej till att att låta upphandlad trafik använda järnvägsnätet. Och Tyskland är svårt att undvika för den som vill köra tåg från södra Sverige till kontinenten, "i så fall måste man använda helikopter" säger C:s trafikpolitiska talesperson Anders Åkesson skämtsamt till Altinget.

Läs hela analysen, om vad som verkligen skulle kunna väcka hopp hos den som väntar på nattåg ut i Europa, på Altinget Miljö&Energi. Teckna provabonnemang här.

 

 

Forrige artikel Preemraff: Upp till bevis för Löfvens klimatkollegium Preemraff: Upp till bevis för Löfvens klimatkollegium Næste artikel MP är januariavtalets blindtarm MP är januariavtalets blindtarm
Statskontoret avvecklas – namnet blir kvar

Statskontoret avvecklas – namnet blir kvar

Regeringen och SD har bestämt sig. Statskontoret ska avvecklas i januari 2026. Myndighetens verksamhet ska i stället in i Ekonomistyrningsverket som byter namn – till Statskontoret.