7 000 taxichaufförer saknas

Det saknas 7 000 taxichaufförer i branschen. Mer måste göras, skriver Svenska Taxiförbundets förbundsordförande Lennart Kalderén och förbundsdirektör Bawer Coskun.

Af Lennart Kalderén och Bawer Coskun, Svenska Taxiförbundet
Förbundsordförande respektive förbundsdirektör för Svenska taxiförbundet

Att köra taxi har alltid varit en inkörsport till arbete och till det svenska samhället för de som är nya på arbetsmarknaden. Men efter pandemin har taxibranschen tappat såväl förare som företagare. Dessutom närmar sig många taxichaufförer pensionsåldern. Hela branschen har i dag ett stort rekryteringsbehov, inte mindre än 7 000 förare saknas.

Genom att effektivisera dagens regler för att ta taxiförarlegitimation kan man underlätta nyrekryteringen till en viktig del av svensk välfärdsservice och samtidigt stärka taxibranschens roll i svensk integration. 

Idag går det att ta C- och D-körkort vid 18 årsålder i samband med en gymnasieutbildning och direkt därefter köra en lastbil med gods eller en buss med passagerare. För att kunna köra taxi krävs det B-körkort men därutöver ska man ha haft körkortet med B-behörighet i minst två år samt dessutom vara 21 år eller äldre. Vi har alltså olika förutsättningar för lastbils- och busschaufförer å ena sidan och taxichaufförer å den andra sidan.

Samtliga transportslag inom vägtransportmarknaden behöver få förbättrade villkor för tillträde till yrket. Det skulle gynna såväl de arbetssökande som transportbranschen i stort.

Ta bort 24-månadersspärren

Ytterligare en enkel och mycket effektiv åtgärd för att underlätta nyrekryteringen av taxiförare är att ta bort den 24-månadersspärr som idag gäller innan en person från länder utanför EU och EES kan utbilda sig och ansöka om taxiförarlegitimation.

Dessutom skulle en riktad arbetsmarknadsutbildning för taxiyrket i Arbetsförmedlingens regi förenkla och snabba på processen till anställning. Förbundet och dess medlemmar medverkar mer än gärna i det arbetet.

Genom att effektivisera dagens regler för att ta taxiförarlegitimation kan man underlätta nyrekryteringen till en samhällsviktig funktion, skapa förutsättningar för övriga delar av samhället att fungera väl, samt underlätta för människor att komma in i det svenska samhället.

Vi kan vara motorn för svensk integration

I takt med att privatbilismen minskar då människor vill bidra till ett mer hållbart och trafikeffektivt samhälle, kommer taxis roll som kollektivtrafikens förlängda arm få en allt större betydelse. Om man skapar goda förutsättningar från politiskt håll, är vi övertygade om att branschen kan fungera som en motor för svensk integration.

Forrige artikel De vill skolan väl, men gör den till slagträ och strategi De vill skolan väl, men gör den till slagträ och strategi Næste artikel MP: En miljard till civilsamhället för att stärka demokratin och integrationen MP: En miljard till civilsamhället för att stärka demokratin och integrationen
Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Det blir ingen extra höjning av de generella statsbidragen till kommuner och regioner nästa år. ”Jag är lite fundersam när det gäller kommunernas investeringbehov”, säger Annika Wallenskog, SKR:s chefsekonom.