Bilbesiktningsbakläxan från trafikutskottet: Se över reglerna
De tidigare allianspartierna fick med sig både MP och V i en gemensamt tillkännagivande under tisdagen. Den breda oppositionen vill att regeringen reder ut vad som hänt sedan bilbesiktningsbranschen larmade om att de nya reglerna släpper igenom fler smutsiga fordon än tidigare.
– Vi har ju varit på frågan sedan Anna Johansson var infrastrukturminister. Vi anordnade frukostmöten med både branschen och myndigheterna då för att få reda på vad det är som hänt och vad som var orsaken till att Sverige i jämförelse med övriga EU-länder kraftigt sänkte miljökraven på fordon i samband med kontrollbesiktning, säger Anders Åkesson, trafikpolitisk talesperson för C och vice ordförande i trafikutskottet, till Altinget.
Varningarna från besiktningsbranschen om att fler fordon än tidigare kunde passera fordonsbesiktningen utan anmärkningar på grund av utvidgade gränsvärden, har förekommit i flera omgångar både innan och i samband med att den senaste EU-reformen genomfördes våren 2018.
Ändrade regler delvis på g
Regeringen har sedan bett Transportstyrelsen och Naturvårdsverket att se över på konsekvenserna, vilket därefter gjort att Transportstyrelsen just nu har ett uppdrag att ta fram förslag på hur man ska kunna begränsa att fordonsägare manipulerar utsläppsnivåerna.
Den utredningen ska presenteras i sommar, men stora delar av riksdagen tycker att situationen behöver ytterligare fokus från regeringen.
Även om flera av partierna gärna hade sett skarpare formuleringar och uppmaningar, bland annat om att faktiska regelskärpningar behöver vidtas direkt, så landade C, L, M, KD, V och MP gemensamt i ett uttalande på tisdagen om att ”Regeringen bör utreda vilka konsekvenser de svenska kraven på miljökontroll i fordonsbesiktningen har fått i jämförelse med miljökontrollen i andra länder i EU.”
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) hade ännu inte tagit del av tillkännagivandet när Altinget nådde honom under tisdagsförmiddagen, men debatterade ämnet senast i december med Vänsterpartiets Jens Holm.
– Nej det har jag inte ännu, men det ska jag lyssna på och se vad jag kan göra, säger Eneroth till Altinget.
Eneroth lyssnar bra på oss
Anders Åkesson hoppas nu att regeringen snabbt vidtar ytterligare åtgärder. Han ger samtidigt infrastrukturministern ett gott betyg när det kommer till att hörsamma riksdagens tidigare önskemål.
– Det ska man ge Eneroth. Han är raskare på att reagera på tillkännagivanden än många andra ministrar, det uppskattas, säger Åkesson till Altinget.