Centerpartiet säljer tomma löften med gårdsförsäljning

Centerpartiet basunerade ut Torbjörn Fälldins ”Håll gränsen” under EU-valrörelsen. Men gör partiet det när det kommer till gårdsförsäljning? Det frågar sig alkoholpolitiska debattörer som också är medlemmar i Centerpartiet. 

Af Alkoholpolitiska debattörer inom C

Under den gångna EU-valkampanjen vädjade vårt parti, Centerpartiet, om väljarnas stöd genom det historiska uttrycket ”Håll gränsen!”. Att locka väljare med en hänvisning till en av partiets förgrundsgestalter, alltså Thorbjörn Fälldin, var en god tanke.

Tyvärr verkar den här apostroferingen för partiet mest ha handlat om tomma ord utan verklig koppling till upphovsmannen. Torbjörn Fälldin stod nämligen för ett förhållningssätt som i dag saknas inom Centerpartiet den politiskt inopportuna ärligheten och förmågan att kommunicera rakt med väljarna.

Tomma löften

Det som gör bilden av tomma löften och snedvridna budskap tydlig inom Centerpartiet är den nu pågående debatten om att införa gårdsförsäljning av alkohol, och Centerpartiets argument om att det här skulle vara en viktig fråga för Sverige. Vår mening är att den här frågan, i det närmaste, är politiskt irrelevant, och att den bild som målas upp inte stämmer överens med verkligheten.

Framför allt tre punkter kan här särskilt uppmärksammas:

  1. Mikroproduktion av alkohol kommer aldrig skapa den mängd arbetstillfällen som C påstår. Centerpartiet har i det längsta förespråkat gårdsförsäljning som ett sätt att skapa arbetstillfällen – i synnerhet för de producerande gårdarna. Det här är en viktig fråga – hela Sverige ska leva. Vi ser dock att, även om det i framtiden skulle bli möjligt att producera exempelvis vin och öl i stor mängd i Sverige, kommer inte arbetstillfällena på gårdar – och i synnerhet inte på mikrobryggerier – vara många och knappast komma från den svenska arbetsmarknaden. För den som vet något om vinproduktion inom EU är detta ett faktum: det kräver ingen stor mängd individer och arbetstillfällena tillfaller i första hand lågavlönade arbetare från de ekonomiskt svagaste EU-länderna. Kanske skulle initiativet kunna gynna svensk besöksnäring, men i ljuset av att vi Sverige inte har Europas bästa förutsättningar för t.ex. vinproduktion skulle detta bara utvecklas marginellt och inte i någon stor utsträckning.  
  2. Gårdsförsäljningen kommer inte gynna svensk ekonomi. Att småföretagare ska ges möjligheter är en liberal tanke som vi står helhjärtat bakom. Men de stora, samhällsekonomiska vinsterna som utlovas genom gårdsförsäljning framstår på samma gång som tomma löften. I själva verket visar utredningen ”En möjlighet till småskalig gårdsförsäljning av alkoholdrycker” (SOU 2021:95) att de skatteintäkter som gårdsförsäljning skulle generera skulle bli mellan 137 och 148 mnkr/år för hela Sverige. De samhällsekonomiska kostnaderna uppskattas dock på samma gång bli mellan 137 - 148 mnkr/år, som resultat av exempelvis förtida dödsfall, sjukdom, skador och minskad livskvalitet. Det betyder alltså att samhället kommer att få betala för gårdsförsäljningen, som därmed inte kommer att bidra till något ekonomiskt gagn för Sverige.
  3. Gårdsförsäljningen går emot den fria konkurrensen. Slutligen, något som vi liberaler inom C håller högt är den fria konkurrensen, där ingen industri gynnas orättfärdigt. Det ser, i det här avseendet, en aning märkligt ut att Centerpartiet förespråkar att både behålla Systembolaget och att samtidigt införa gårdsförsäljning. Det här skulle ju betyda att mikroproducenter får sälja alkohol på ”gården” – fritt från konkurrens från industrin på kontinenten. Ett exempel kan vara belysande. Enligt Svenska Dagbladet säljer Leif GW Persson 2,1 miljoner liter vin per år – som han inte producerar på egen gård. Med det nuvarande utredningsförslaget skulle en ”gård” behöva sälja alkohol till 700 000 besökare per år för att komma upp i liknande försäljningssiffror. Det säger sig självt att det blir svåruppnåeligt, och Sveriges vinproducenter kommer troligtvis hålla fast vid sitt fortsatta stöd för försäljning via Systembolaget. Gårdsförsäljningen ger därmed vissa småföretagare möjligheten att både behålla detaljhandelsmonopolet - och att därmed begränsa konkurrenssituationen - samtidigt som de ska ha möjlighet att sälja sina produkter på ”gården”.  Det här rimmar illa med den liberala tanken om fri konkurrens.

Prioritera inte plakatpolitik

Statsminister Thorbjörn Fälldin klargjorde vid ett tillfälle att ingen statsrådspost för honom var så viktig att han var beredd att ”dagtinga med sitt samvete”.

Om fler centerpartister delade hans integritet och önskan att stå upp för det som var rätt, riktigt och ärligt skulle frågan om gårdsförsäljning i Sverige vara död och begraven för länge sedan. Vi har viktigare uppgifter att fokusera på och statsrådet Jakob Forssmed gör rätt i att inte göra denna plakatpolitik till en prioriterad fråga.

 

Rättelse. Benämningen av denna artikels undertecknare har uppdaterats efter publicering då det formellt finns nationella nätverk inom Centerpartiet och detta inte är ett av dem. 

Beslutskedja: Gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker

16/11
2020
7/12
2021
21/6
2022
31/3
2023
11/4
2023
12/4
2023
18/4
2023
15/5
2023
16/5
2023
17/5
2023
23/8
2023
25/4
2024
5/6
2024
20/6
2024
26/6
2024

Forrige artikel Sluta skjuta omprövningarna av vattenkraften på framtiden, regeringen Sluta skjuta omprövningarna av vattenkraften på framtiden, regeringen Næste artikel Nu krävs krafttag för att öka antalet svenska EU-tjänstemän Nu krävs krafttag för att öka antalet svenska EU-tjänstemän
Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Det blir ingen extra höjning av de generella statsbidragen till kommuner och regioner nästa år. ”Jag är lite fundersam när det gäller kommunernas investeringbehov”, säger Annika Wallenskog, SKR:s chefsekonom.