Transportstyrelsen avfärdar regeländringar för ökad cykling

Transportstyrelsens uppdrag att se över ett antal regeländringsförslag för att underlätta för mer cykling landade alla i ett övergripande nej. Men det innebär samtidigt inte att möjligheterna är uttömda. Cykelfrämjandet är besvikna.

”Det går i allmänhet inte att lösa brister i infrastrukturplaneringen eller vägutformningen med trafikregleringsåtgärder på ett bra sätt.”

Det är en av de sammanfattande kommentarerna som Transportstyrelsen landar i när myndigheten slutrapporterar uppdraget att se över ett antal regelförändringar som kan vara aktuella för att öka andelen cyklande.

Efter att tidigare i år ha avfärdat förslaget att bland annat öppna för att cykla mot färdriktningen på enkelriktade gator, återkom Transportstyrelsen i veckan med slutrapporten, som landar i att avstyrka ytterligare tre förslag till ändrade regler.

Bland annat avfärdas möjligheten att tillåta cyklister att cykla mot rött i högersvängar, trots att åtgärden är tillåten i flera föregångsländer vad gäller cykling, som Danmark och Nederländerna. Det gick inte att påvisa att det lett till mer cykling, säger projektledaren Christopher Patten.

– Sedan, om vi tar Danmark som exempel, så har de väldigt specifika krav på vägutformningen. Så vill en kommunal väghållare införa en sådan möjlighet i Danmark så finns det hårda krav på hur det ska se ut. Och då kan du lika gärna göra en separat cykelled, som vi också pekar på att flera gör i dag i Sverige.

Det innebär dock inte att alla dörrar är stängda till regelförändringar för att underlätta till cykling. Dels så fick myndigheten ett avgränsat uppdrag att se just på fyra förändringar, dels så har myndigheten flera andra projekt i gång. Transportstyrelsen avser bland annat att återkomma med ett förslag för att underlätta utformningen av cykelbanor genom allmänna råd kring minimibredder.

– Vi önskar att utveckla ett någorlunda enkelt sätt, via exempelvis en räknesnurra, där man ”givet den här mängden trafik på den här vägen, så finns det minimikrav enligt de här principerna”, säger gruppledaren Christopher Patten till Altinget och fortsätter:

– För där finns inget i dag.  

”Finns inga genvägar”

När myndigheten planerar att presentera förslagen återstår dock att se. Men Christopher Patten trycker samtidigt på att det inte finns några enkla genvägar.

– I decennier har vi byggt infrastruktur med bilen som norm. Och vill vi komma i kapp platser som Groningen i Nederländerna, så ska vi komma ihåg att de hållit på sedan 70-talet och har en fantastisk infrastruktur. Det krävs att man bygger infrastruktur för den typ av transporter som man vill ha.

Verktygslådan funkar idag

Samtidigt påpekar han att verktygslådan i regelverken i dag också kan räcka långt. I frågan om cykling på enkelriktade gator räcker det exempelvis med att inrätta en cykelbana för att undvika att cyklisterna bryter mot dagens regelverk, samtidigt som trafiksäkerheten upprätthålls.

– I de allra flesta fall behöver vi inga regeländringar. Utan man kan redan använda dagens verktygslåda till väldigt mycket. Man kommer väldigt långt på det, säger Christopher Patten.  

Cykelfrämjandet besvikna

Hos den ideella förening Cykelfrämjandet delar de inte myndighetens slutsatser. De menar att såväl forskning som erfarenheter från andra länder har visat att flera av de regeländringar som ingick i uppdraget, såsom cykling mot enkelriktat, har potential att öka både framkomligheten och trafiksäkerheten för cyklister.

– Med facit i hand kan vi konstatera att Transportstyrelsen valt att vara mycket återhållsamma på det område de själva har rådighet över och istället hänvisa till faktorer som infrastruktur och väder. Det ligger tyvärr utanför både uppdraget och myndighetens mandat, säger Per Hasselberg, ordförande för Cykelfrämjandet, i en kommentar till Altinget.

Cykelfrämjandets valgranskning från i somras visar att det finns ett brett stöd för cykling mot enkelriktat och högersväng vid rött bland riksdagspartierna.

Forrige artikel Skolministern: Utredning om vinststopp får nytt uppdrag Skolministern: Utredning om vinststopp får nytt uppdrag Næste artikel Mångmiljonstöd till partierna – M får mer än SD Mångmiljonstöd till partierna – M får mer än SD
Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Det blir ingen extra höjning av de generella statsbidragen till kommuner och regioner nästa år. ”Jag är lite fundersam när det gäller kommunernas investeringbehov”, säger Annika Wallenskog, SKR:s chefsekonom.