Danska flyglobbyn vill att Danmark följer utvecklingen i Sverige

Svenska regeringens planer på att avskaffa flygskatten tas emot med förståelse från den danska flygbranschen. I Danmark införs en avgift på flyg nästa år och Dansk Luftfart vill att danska regeringen noga observerar utvecklingen i Sverige. Från annat håll får det svenska beslutet kritik.

Af Daniel Bue Lauritzen

Beskedet från den svenska regeringen att stryka flygskatten tas emot med stor förståelse från flygbranschen i Danmark.

– Svenskarna har haft en passageraravgift en relativt lång tid och de börjar nu märka konsekvenserna av den bristande tillgängligheten och mobiliteten som uppstår. Det verkar som om det också har gått upp för den svenska regeringen, säger Mathias Milling, sekretariatschef vid Dansk Luftfart.

Vid tankesmedjan Concito däremot tas nyheten från Sverige emot med förundran och kritik.

– Det är helt fel väg att gå. Flyget, och särskilt de långa resorna, är helt underbeskattade, och därför finns det behov av nationella åtgärder som säkrar att förorenaren betalar. Där har den svenska avgiften dragit i rätt riktning, säger Karsten Capion, senioranalytiker vid Concito.

Drabbat svenskt flyg

Regeringen i Sverige hänvisar till att man vill stärka flygbranschens konkurrenskraft. Den svenska passageraravgiften på flyget har direkt motverkat just detta, enligt Mathias Milling vid Dansk Luftfart. Han pekar på att svensk luftfart har haft svårt att återhämta sig efter pandemin.

– Sverige är ett stort land med berg och fjordar, så de behöver ett starkt inrikesflyg för att ta sig runt i landet. Men det krävs tillräckligt med passagerare och och omsättning för att igång linjerna, så när passagerarna inte kommer, blir livet lite mer besvärligt i utkantsområdena, säger han.

Danmark är det enda grannlandet som än så länge inte har haft en passageraravgift på flygresor. Men det finns en politisk överenskommelse mellan regeringen och ytterligare två partier, SF och Enhedslisten, att införa en avgift från och med nästa år. Den ska i första omgången ligga på mellan 30 och 300 kronor per resa.

Regeringen måste hålla ett öga på hur avgiften påverkar flygbranschen i Danmark, enligt Mathias Milling.

– Vi anser att det är grundläggande med att man ska se upp med att införa avgifter på mycket konkurrensutsatta internationella verksamheter. Därför är det intressant att svenskarna nu väljer att ta bort sin passageraravgift helt, säger han.

Grönt avtal med fördelar för flyget

Men Dansk Luftfart anser inte att den danska regeringen omedelbart ska följa det svenska exemplet. Den kommande passageraravgiften är nämligen finansieringskälla för den gröna omställningen av flygbranschen i Danmark. Och den modellen är inte branschen helt missnöjd med. 

– Inom Dansk Luftfart backar vi till 100 procent upp avtalet. Danmark kan lätt gå fram här och branschen visar tydligt att den gärna vill spela boll med regeringen och hjälpa den att leverera, säger Mathias Milling.

 På längre sikt kan dock det svenska beslutet tjäna som inspiration i Danmark. År 2027 ska det gröna luftfartsavtalet nämligen ses över och utvärderas.

– Vi har hela tiden sagt att man måste titta på det svenska exemplet. Svenskarna har haft den här avgiften i många år och nu ser man konsekvenserna av den. Det vill vi gärna undvika i Danmark, säger Mathias Milling.

Artikeln är en översättning och bearbetning från Altinget.dk.

Forrige artikel Efter bristerna – så vill partierna säkra elevernas läskunnighet Efter bristerna – så vill partierna säkra elevernas läskunnighet Næste artikel Regeringen miljonsatsar för att svenskar ska klara EU-prov Regeringen miljonsatsar för att svenskar ska klara EU-prov
Biståndsbudgeten minskas med 3 miljarder

Biståndsbudgeten minskas med 3 miljarder

Regeringen och SD har kommit överens om att minska biståndsramen för 2026–2028 med tre miljarder per år. ”Världens behov är nästan oändliga, den svenska statsbudgeten är inte det”, säger biståndsminister Benjamin Dousa (M) till Altinget.