EU pekar ut sex företag som grindvakter – kräver att de öppnar upp för konkurrenter

Amazon, Apple och Meta är några av företagen som EU-kommissionen på onsdagen klassat som ”grindvakter” och som därmed måste öppna upp för konkurrenter och ge användare större möjlighet att skydda personliga uppgifter. Ett besked som välkomnas av konsumentorganisationer.

– Fler valmöjligheter för konsumenterna, färre hinder för mindre konkurrenter. DMA kommer att öppna portarna till internet, sade Thierry Breton, EU-kommissionär för den inre marknaden i ett uttalande på onsdagen.

Digital Markets Act, DMA, ska tillsammans med Digital Services Act, reglera marknaden för de digitala nätjättarna inom EU. DMA syftar till att hindra de största nätbolagen från att tvinga människor att bara använda deras plattformar och produkter. Det ska också bli svårare för teknikföretagen att samla in personuppgifter för att kunna rikta reklam till användarna.

– Det var hög tid att EU fastställer spelreglerna på förhand för att se till att de digitala marknaderna är rättvisa och öppna, sade Breton.

EU-kommissionen gav på onsdagen besked om att sex företag, som tillsammans äger 22 plattformar, nu klassas som grindvakter och därmed har sex månader på sig att leva upp till kraven i DMA. Det handlar om Alphabet (med bland annat plattformarna Google, Youtube och Google Chrome), Amazon, Apple, Meta, ByteDance (som äger Tiktok), och Microsoft.

Konkret innebär de nya kraven på grindvakterna bland annat att:

  • Det blir förbjudet för grindvakter att behandla egna tjänster och produkter mer gynnsamt än liknande tjänster eller produkter som erbjuds av tredje part på grindvaktens plattform.
  • Det ska bli möjligt att ta bort de applikationer som automatiskt kommer med en ny apparat.
  • Grindvakterna måste be om användarnas uttryckliga samtycke för att få spåra deras beteende på nätet i reklamsyfte.
  •  Det ska bli möjligt för användare av en tjänst för direktmeddelanden som ägs av en grindvakt, det vill säga för närvarande Whatsapp eller Messenger, att skicka meddelanden till personer på en annan liknande tjänst, såsom Telegram. Detta under förutsättning att konkurrenterna väljer att utnyttja denna möjlighet.{{toplink}}

Långtgående konsekvenser vid regelbrott

DMA ger också kommissionen möjlighet att kraftfullt bestraffa de företag som inte lever upp till kraven. De kommer att kunna åläggas böter på upp till 20 procent av företagets totala globala omsättning. Vid ”systematiska överträdelser” kan kommissionen till och med tvinga företaget att sälja av en del av sin verksamhet eller förbjuda det från att köpa upp mindre konkurrenter.

Ursula Pachl, biträdande generaldirektör för den europeiska konsumentorganisationen (BEUC), välkomnar kommissionens besked på onsdagen.

– Idag innebär ett viktigt steg mot att få digitala marknader att fungera bättre för konsumenterna. Alltför länge har det varit lätt för teknikjättar att manipulera marknader till nackdel för konsumenter som inte har kunnat få tillgång till de alternativa teknikjättarna, sade hon i ett uttalande.

Från de utpekade företagens sida har det dock redan hörts protester och rättsprocesser är att vänta. Bland annat har Microsoft och Apple protesterat mot att vissa av deras tjänster ska klassificeras som grindvakter och argumenterat för att de inte är tillräckligt spridda för det. Vid onsdagens tillkännagivande meddelade kommissionen att de har inlett en undersökning för att ytterligare bedöma om bland annat iMessage och sökmotorn Bing ska klassas som grindvakter.

Forrige artikel Belgisk integration inspirerar Johan Pehrson Belgisk integration inspirerar Johan Pehrson Næste artikel Så ska utrotningshotade vikingar lockas tillbaka till EU Så ska utrotningshotade vikingar lockas tillbaka till EU
Så mycket får myndigheterna

Så mycket får myndigheterna

Kriminaliteten och säkerhetsläget präglar regeringens fokus i budgeten. Försvarsmakten, Polismyndigheten och Kriminalvården är de myndigheter som får mest.