Fossilfritt Sveriges egen undersökning: Bred uppbackning bakom transportmål

Fossilfritt Sverige försvarar det transportpolitiska klimatmålet, bland annat med en opinionsundersökning där 63 procent av de svarande anser att det är viktigt att Sverige uppnår målet. ”Det är mer en näringspolitisk fråga, än en klimatfråga, att behålla målet.” säger samordnaren Svante Axelsson.

Fossilfritt Sverige, som på uppdrag av regeringen har sammanställt ett stort antal samhällssektorers omställningsplaner i färdplaner, har nu också presenterat fjorton förslag som har tagits fram i dialog med berörda branscher och myndigheter på transportområdet.

Utspelen kommer som en del i arbetet inför den nationella klimathandlingsplanen, och Fossilfritt Sverige kommer snart ut med ytterligare en lista som handlar om byggbranschens förslag, framtagen i nära dialog med de branscher som berörs av just de frågorna. 

– När vi jobbar specifikt med förslag till klimatpolitiska handlingsplanen blir förslagen ofta så specifika att vi måste gå in med olika listor där olika berörda branscher är med i dialogen när förslagen fastställs. Undantaget var de tolv förslagen om snabbare tillståndsprocesser som faktiskt berörda alla de 22 färdplansägarna, säger Svante Axelsson till Altinget.

{{toplink}}

Egen undersökning ger stöd för målet

Den statliga utredningen har undersökt ett av sina förslag med en egen opinionsundersökning, där man ställt frågan till Novus slumpmässigt rekryterade webbpanel om de tycker det är viktigt att Sverige uppnår målet att minska trafikens utsläpp med 70 procent till år 2030.

Med en deltagarfrekvens på 61 procent svarade 63 procent av de 1700 tillfrågade ja. 23 procent svarade nej, medan 14 var osäkra. 

Varför behöver en utredning undersöka opinionen kring ett politiskt satt mål?

– Vi jobbar för att undanröja hinder för att genomföra färdplanerna. Det hade varit ett hinder om 70-procentsmålet tagits bort. Så när vi ska bedriva hinderröjningsarbetet för ökad konkurrenskraft inom fossilfrihet, så är målet viktigt, säger Axelsson och tillägger:

– Och om målet är viktigt, så är det viktigt att kunna ge stöd för politiken och visa att det inte är en mål som är kontroversiellt att behålla. Det ligger i vårt arbetet att gynna näringslivet, där berörda branscher vill behålla målet. Då försöker vi att hjälpa till att stödja det arbetet, så att målet inte försvinner. Det är vårt samlade uppdrag. Ska man undanröja hinder så ska man också hjälpa regeringen att ta nödvändiga beslut, eller i detta fallet, icke-beslut. 

Opinionsundersökningen genomfördes i januari. Varför kommuniceras den först nu? 

– Det skulle man ha kunnat gjort tidigare. Det skulle vi absolut men att få fram själva trafiklistan har varit viktigast. Och vi tycker ändå att det är intressant att kommunicera nu, eftersom det då också var högre bränslepriser under den perioden. Så därför tycker vi att det är relevant, att även under perioder med högre bränslepriser, så ville stora majoriteten just behålla det här målet.

Finns det inte en risk att resultatet skulle se annorlunda ut om undersökningen gjorts i dag, med tanke på den intensiva debatten som förts under våren i frågan?

– Det är nog både plus och minus. Det är svårt att säga. Bränslefrågan är inte lika het längre. Vi har ju mycket lägre priser idag. Så det talar för att ännu fler skulle tycka det inte är så farligt med ett sektorsmål. Men å andra sidan pekar andra på att vi kan ta bort det, när EU närmar sig vårt mål.

Axelsson reflekterar vidare:

– Det blir intressant då att ställa sig frågan – vad är motivet för att ta bort ett mål? För om vi ändå ligger nära ett annat mål, vad gör det svårt att ligga kvar? För där har vi ju marknadsutrymmet.

Kan ge draghjälp

Om Sverige ligger lite före konkurrentländerna så har näringslivet också en chans att sälja in sina framtagna lösningar till en stor grupp länder som kommer att behöva investera i fossilfria lösningar, påpekar Axelsson och fortsätter:

– Näringslivet vill öka sin konkurrenskraft och det är därför mer en näringspolitisk fråga, än en klimatfråga, att behålla målet. Man skulle kunna säga att det är ännu smartare att ligga lite före – inte hysteriskt före som tidigare – för det gör att vi inte får en stor konkurrenssnedvridning i kostnader mot andra länder. Men däremot får vi försprång på att utveckla teknik, och därmed exportmöjligheter. 

I opinionsundersökningen, som genomfördes i januari, står det samtidigt klart att ett antal grupper är långt mer positiva än andra till det klimatpolitiska målet. Det gäller bland andra unga, högre utbildade och kvinnor. Överrepresenterade bland de negativa till att leva upp till målet är män och boende i södra Sverige. 

Är det något i resultaten som förvånar dig?

– Att svenskar ändå var så engagerade i att behålla målet, trots extremt intensiv debatt och ganska hysteriska priser. Det var en extrem situation, och vi gjorde undersökningen när det var som mest infekterat.

Artikeln har uppdaterats. Det var 1700 tillfrågade, av dessa svarade 1044, vilket motsvarar 61 procent.

Forrige artikel Wallmark (M): Det är två dominerande krafter vi beskriver Wallmark (M): Det är två dominerande krafter vi beskriver Næste artikel Här är vårdpunkterna du inte ska missa i Almedalen Här är vårdpunkterna du inte ska missa i Almedalen
Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Det blir ingen extra höjning av de generella statsbidragen till kommuner och regioner nästa år. ”Jag är lite fundersam när det gäller kommunernas investeringbehov”, säger Annika Wallenskog, SKR:s chefsekonom.