Investering i dansk-svensk infrastruktur är helt avgörande

För en tryggad välfärd på båda sidor Öresund och för att säkra trafikflödena krävs fler fasta förbindelser mellan Danmark och Sverige. Och en gemensam planering av detta. Det skriver Greater Copenhagen, ett politiskt samarbete mellan Region Skåne, Region Halland, Region Hovedstaden, Region Sjælland och samtliga 85 kommuner området.

Af Ordförandeskapet Greater Copenhagen 2021
Se undertecknarna i rutan nedan

Kommande generationers arbetsmarknad är större än den vi ser i dag. Den sträcker sig helt naturligt över länder och gränser. Det är nödvändigt, för att inte Danmark eller Sverige ska bli en avkrok i världen, utan kunna fortsätta vara den förande storstadsregionen i Europa inom våra ledande branscher så som medicinteknik, bioteknik och grön omställning.

Risk för arbetskraftsbrist

Arbetslösheten i norra Själland är oroväckande låg, och ligger i dag på cirka 2 procent, nästan en procentenhet lägre än Danmark i snitt, att jämföra med Skåne vars arbetslöshet är den näst högsta i landet med sina 10,7 procent. Det innebär en risk för näringslivet på norra Själland och i Region Hovedstaden att drabbas av arbetskraftsbrist. Bristen på arbetskraft är inte bara en risk för näringslivet utan även för offentlig verksamhet, där bristen på sjukvårdspersonal befaras öka samtidigt som vårt omvårdnadsbehov stiger i takt med att vi lever allt längre.

42 000 nya arbetstillfällen förväntas skapas i Greater Copenhagen fram mot 2030, som en följd av den gröna omställningen där regionen är världsledande. Samtidigt saknas redan i dag kvalificerad arbetskraft inom hantverksyrkena på båda sidor Öresund. Fler fasta förbindelser över sundet är tillsammans med harmoniserade skatte- och socialförsäkringsregler förutsättningen för att avhjälpa obalansen: för ökad välfärd på båda sidor Öresund.

Dansk-svensk infrastruktur avgörande

Mer än en fjärdedel av Sveriges och Danmarks BNP skapas i Greater Copenhagen. Borde då inte en fjärdedel av de båda ländernas infrastrukturmedel satsas i denna region? Kanske. Men det är inte vårt huvudsakliga argument för att mer bör göras på infrastrukturområdet i Greater Copenhagen. Infrastruktur ska planeras och anläggas där, och på det sätt som, den skapar mest nytta för så många som möjligt. Förutom att Greater Copenhagen består av 4 regioner, 85 kommuner och tillsammans har 4,5 miljoner invånare så passerar nästan 40 procent av Sveriges import Skåne, och nästan 30 procent av Sveriges så viktiga export.

För att Öresundsregionen, dess infrastruktur och framför allt Öresundsbron och dess landanläggningar inte ska skapa en infrastrukturinfarkt för resten av Sverige behöver denna viktiga länk och fler förbindelser över Öresund prioriteras i de båda ländernas pågående infrastrukturförhandlingar. Greater Copenhagen har tre viktiga inspel till dessa:

  • Gemensam gränsöverskridande infrastrukturplanering behöver komma på plats och formen för detta ska formaliseras.
  • Beslut om en lokaliseringsutredning av en fast HH-förbindelse vilken ska stå klar 2030 behöver fattas.
  • En strategisk analys av en framtida Öresundsmetro mellan Malmö och Köpenhamn ska initieras.

Gemensam infrastrukturplanering

En gemensam infrastrukturplanering över gränsen är helt nödvändig. Så att den framtida infrastrukturen hänger samman från Luleå i norr, via Stockholm och Mälardalen, till Malmö och Köpenhamn i söder. Och från Köpenhamn vidare ut till Sveriges stora exportmarknader genom Fehmarn-tunneln som står klar 2029. Det vill säga om mindre än åtta år.

Fler förbindelser över Öresund och en gemensam dansk-svensk infrastrukturplanering är nödvändigt – av två anledningar: för att trygga välfärden i Greater Copenhagen för både våra äldre och yngre generationer och för att motverka en infrastrukturinfarkt i huvudstadsområdet efter 2030.

Beslutskedja: Nationell plan för transportinfrastrukturen 2022–2033

13/4
2021
3/5
2021
1/7
2021
24/11
2021
1/12
2021
1/12
2021
8/12
2021
10/1
2022
12/1
2022
19/1
2022
2/2
2022
16/3
2022
15/5
2022
14/6
2022
15/6
2022
15/6
2022
15/6
2022
22/6
2022
29/6
2022
6/7
2022
7/9
2022
9/9
2022
5/10
2022
12/10
2022
20/12
2022
21/12
2022
14/2
2024

Forrige artikel Experimentera inte med studieförbunden Experimentera inte med studieförbunden Næste artikel S borde arbeta för hela samhället – inte bara läkemedelsjättarna S borde arbeta för hela samhället – inte bara läkemedelsjättarna
Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Det blir ingen extra höjning av de generella statsbidragen till kommuner och regioner nästa år. ”Jag är lite fundersam när det gäller kommunernas investeringbehov”, säger Annika Wallenskog, SKR:s chefsekonom.