Parkeringsförbud av elsparkcyklar möter mothugg: ”Behövs både piska och morot”

Regeringen föreslår parkeringsförbud av elsparkcyklar på gång- och cykelbanor. Förslaget välkomnas överlag, men kritiseras av vissa remissinstanser för att riskera att skapa överfulla cykelställ och en minskande attraktionskraft för färdmedlet.

Hyrbara elsparkcyklar har fått kritik en längre tid för att ta upp utrymme på gång- och cykelbanor. I Sverige, men också i andra delar av världen. För Sveriges del kan kritiken innebära en ny lag om parkeringsförbud på gång- och cykelbanor.

Företagen som hyr ut elsparkcyklar har redan en del regleringar att förhålla sig till i Sverige. Bland annat finns en hastighetsbegränsning på 20 kilometer i timmen, samt kör- och parkeringsfria zooner som styrs med geostaket. Men promemorian som nu varit ute på remiss föreslår ännu skarpare lagar mot elsparkcyklarna. 

I exempelvis Danmark hade myndigheterna liknande problem med elsparkcyklar. Förra året tog Köpenhamn tillfälligt bort elsparkcyklarna från all kommunal mark och i år infördes hjälmkrav som ett försök att minska trafikskadorna som ökat i och med introduktionen av elsparkcyklar.

I Sverige har det dock inte föreslagits sådana regleringar. I stället föreslår senaste promemorian på området att kommunen och företagen ska samarbeta för att elsparkcyklarna ska fungera som ett lokalt transportmedel. 

Det föreslås exempelvis att kommunala myndigheter flyttar felparkerade elsparkcyklar mot en summa från uthyrarna. Alternativt föreslås att uthyrarna bygger ut uppställningsplatser som elsparkcyklarna måste parkeras vid eller att de bygger ut geostaket som begränsar förare att parkera på platser med parkeringsförbud. Förslaget gör det också möjligt för kommuner att bestämma själva hur mycket regleringar varje kommun vill ha.

Tajta tidsramar kritiseras

Många av remisserna som inkommit till regeringen är positiva till förslaget. Lunds kommun, Pensionärernas riksorganisation och Trafikverket hör bland annat till den skaran.

Region Sörmland anser att konsekvensanalysen bör fördjupas. I regionens remissvar skriver de att lagen kan skapa brist på cykelställ om alla elsparkcyklar måste samsas med vanliga cyklister. Det håller även Solna stad och Sveriges kommuner och regioner, SKR, med om. Sörmland varnar också för att elsparkcyklarnas attraktion kan minska med ett parkeringsförbud. 

Parkeringsförbudet föreslås träda i kraft förste augusti, något som får kritik av Svensk Försäkring. De menar att remisstidens slutdatum är för nära själva ikraftträdandet, bara tre månader. På den tiden menar Svensk Försäkring att kommunen inte kommer kunna upprätta nya cykelställ och parkeringsplatser. 

”Både morot och piska”

Trots viss kritik från många remissinstanser så är de flesta positiva till själva förslaget. Men det finns även kritiker som är generellt skeptiska till att förslaget pekar ut den enskilda sektorn. En av dessa är Andreas Bergh, nationalekonom på Lunds universitet.

Enligt honom är det lätt hänt att ny teknik bortprioriteras, något som han anser är fallet här. Därför tycker han att lagarna ska inkludera alla typer av cykeltransporter. 

– Utforma regler som är teknikneutrala, det vill säga att regler kring parkering ska gälla alla cyklar. Skälet till att jag tycker det är för att det är lätt hänt att lagar och regler gynnar gammal teknik. För vi vill ju att innovationer och i synnerhet sådana som gör det lätt att färdas miljövänligt, inte diskrimineras av lagstiftningen, säger Andreas Bergh till Altinget.

Ett cykelföretag som däremot inte håller med Andreas Bergh är uthyrarna Dott. De menar i sitt remissvar att det skulle vara bra att ha en distinkt kategori som möjliggör andra regleringar för elsparkcyklar än exempelvis vanliga cyklar.

Cykelföretagen Bolt och Lime menar att det borde finnas möjlighet för kommunerna och uthyrarna att gemensamt komma fram till regleringar och parkeringskrav. Men de fruktar att detta förslag kommer gynna andra resealternativ som har större miljö- och klimatpåverkan.

– Jag tycker man ska jobba både med piska och morot. Nu när man märker att folk vill använda dessa cyklar så får man tänka om när det gäller cykelställ och parkeringsmöjligheter. I många av städerna rådde ett stort behov av cykelbanor och cykelställ redan innan elsparkcyklarna. Men jobbar man med både piska och morot ser jag inget problem, för det är också ett hinder för ny teknik om den utnyttjas så folk blir arga, säger Andreas Bergh och fortsätter.

– Ett förbud skulle innebära att man inte är neutral mellan olika ägandeformer. Reglerna ska gälla generellt, men man får gärna förbjuda parkering på vissa ställen. Skapa dedikerade parkeringsplatser och gå hårdare åt de felparkerade, det är så man gjort för vanliga cyklar. 

Beslutskedja: Parkering av elsparkcyklar

25/10
2021
26/1
2022
26/1
2022
25/4
2022
27/4
2022
29/6
2022
17/8
2022
17/5
2023
Forrige artikel Stor oro för trafficking av ukrainska flyktingar – ny rapport från Nod Stor oro för trafficking av ukrainska flyktingar – ny rapport från Nod Næste artikel Ny mandatfördelning kan avgöra kandidaters riksdagsöde Ny mandatfördelning kan avgöra kandidaters riksdagsöde
Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Det blir ingen extra höjning av de generella statsbidragen till kommuner och regioner nästa år. ”Jag är lite fundersam när det gäller kommunernas investeringbehov”, säger Annika Wallenskog, SKR:s chefsekonom.