Politiskt nålsöga väntar för regeringens nya reseavdrag

Regeringen lanserar det nya förslaget om en resereduktion som ett sätt att kapa både skattefusk och fossila subventioner. Men tidsplanen är tajt och det finns flera delar i förslaget för oppositionen att angripa. "Vi är förberedda på att frågan kan bli en del av oppositionens kritik mot regeringen inför valet", säger en regeringskälla till Altinget.

De partipolitiska rösterna som försvarar dagens reseavdrag är relativt få. En av de främsta anledningarna är att det snåriga och svårkontrollerade regelverket gjort att Skatteverket bedömt att de felaktiga avdragen uppskattas ligga på närmre två miljarder kronor.

Men lösningarna skiljer sig åt mellan partierna när man går ifrån de övergripande rubrikerna. De politiska tongångarna var inte heller översvallande positiva bland remissinstanserna till det förslag som den statliga utredaren lade fram 2019.

Regeringens nya omarbetade förslag som skickades ut på remiss i fredags beskrivs därför som en ”proxylösning”, baserat på både utredningens förslag och inspelen som kommit efteråt.
Avståndsgränserna halveras bland annat över näst intill hela brädet, samtidigt som bland annat tillägget för bristfällig kollektivtrafik tas bort för att förenkla regelverket.

Förlorargruppen finns där

Men samtidigt som tidigare utpekade problem försvinner i det nya förslaget, bland annat genom att administrationen underlättas, så uppkommer också nya.

Ett av dessa berör gränsdragningsfrågan, där invånare på en sida en kommungräns gynnas av att inte tillhöra en storstadskategori, samtidigt som grannar på andra sidan gränsen kan missgynnas. Det blir bland annat ett problem i Nacka och Värmdö, där nackabon måste ha 30 kilometer till arbetsplatsen för att kunna få en reduktion, medan Värmdöbon endast behöver 15 kilometer.

Samtidigt som också uppskattningsvis 260 000 fler arbetspendlare kan få ta del av reduktionen relativt dagens avdrag, så skulle reformen också skapa ett antal förlorare, som utesluts ur systemet. Enligt en av Altingets uppgifter ska exempelvis antalet storstadsbilpendlare som förlorar möjlighet till stöd minska med strax över 60 000 personer.

Och även om finansmarknadsminister Åsa Lindhagen (MP) lyfter fram att det nu är möjligt för ”undersköterskan som tar pendeltåget från Nynäshamn till Södersjukhuset” att få en reduktion, är det den andra gruppen som förväntas göra mest väsen ifrån sig.

– Det är ju oftast så det blir, säger en källa inom Regeringskansliet till Altinget.

Orättvist rättvis?

I och med att reformen bedöms budgetmässigt neutral sänks också ersättningsnivån för ett antal grupper genom att fler också får ta del av stödet. Detta föranleder en ytterligare potentiell konfliktyta.

Men regeringen kan då svara med att peka på att reduktionen är ekonomiskt gynnsam för ett antal andra grupper, bland annat vissa låg- och medelinkomsttagare utanför storstäderna med upp till 50 kilometer till arbetsplatsen.

Miljömässig effekt oklar

Reformen beskrivs samtidigt som en viktig pusselbit för att minska på subventionerna till fossil energi. Men regeringen har dock svårt att peka ut särskilt stora miljöfördelar i den egna konsekvensanalysen.

Det har inte gjorts en simulering för hur de förändrade reglerna relativt det tidigare utredningsförslaget påverkar utfallet, men enligt Altingets uppgifter bedöms inte det nya förslaget leda till större nytta än tidigare utredningsförslag

Där beräknades effekten ”vara måttlig: antalet arbetsresor med bil minskar med ca 1 procent både på kort och lång sikt och antalet arbetsresor med kollektivtrafik ökar med 2 procent på kort och 6 procent på lång sikt. ”

Tidigare utredaren ger tummen upp

Den tidigare statliga utredaren Lennart Olsen gläds av att regeringen behållit stora delar av den utformning som han föreslog. Samtidigt ser han att förslaget har vissa möjligheter att undvika en del av den kritik som hans egna utredning fick ta emot.
– Skatteverket lär bland annat bli gladare över den modell som nu föreslås, säger Olsen till Altinget med hänvisning till att den föreslagna tidsvinstregeln för den som har bristfällig kollektivtrafik tas bort.

– Det blir samtidigt relativt många småbelopp i reduktion för dem mellan 15- och 30 kilometers avstånd i regeringens förslag. Men jag antar att man ville komma ifrån diskussionen om att förslaget skulle missgynna landsbygdspendlare, och det gör man ju ganska väl här

Lockande i valtider?

Den politiska aptiten i riksdagen inför förslaget är inte något som regeringspartierna vill ge sig in på, enligt Altingets uppgifter. Där det finns utpekad entusiasm inför att genomföra en reform, bland annat i KD och C, har det också funnits uttryckliga önskemål om hur utformningen bör ske.

Centerpartiets Per Åsling skriver i en kommentar till Altinget på tisdagen att de välkomnar det skarpa reformförslaget. De ska nu analysera det ur både klimat- och skatteperspektiv, men också för att se om det förbättrar villkoren för dem som bor och arbetar på landsbygden.

– För dessa är reduktionens storlek per kilometer samt den övre avståndsgränsen särskilt viktiga. Vi stödjer den regionala differentieringen, men kommer att analysera rimligheten i den föreslagna gränsen i förhållande till andra prioriteringar i systemet, skriver Åsling.

Moderaternas skattepolitiska talesperson Niklas Wykman kan dock sätta ner foten direkt.
– Vi kommer inte att stödja den här reformen, eftersom det försämrar reseavdraget som vi har i dag. Bland annat för dem som har längre pendlingsavstånd, säger Wykman till Altinget och pekar på den 80-kilometersgräns som föreslås begränsa storleken i avdraget. Istället vill partiet hellre se att nuvarande avdrag utökas, i linje med bland annat M Sveriges förslag.

Att det skulle röra sig om ett politiskt prestigeprojekt från MP som skickas ut utan möjlighet till framgång i riksdagen avfärdas bestämt från de regeringskanslirepresentanter Altinget talat med.
– Däremot behöver vi avvakta vad remissinstanserna säger innan vi värderar om det är aktuellt att gå fram med förslaget, säger en S-källa.

Två månader från svar till förslag

Det blir dock bråda dagar för regeringen när de ska värdera inspelen från bland annat de 104 utpekade remissinstanserna. Det är endast två månader efter remissdeadlinen tills dessa att propositionsstoppet infaller i riksdagen. Och det är troligen inte den enklaste reformen att rösta för i valtider, även för de partier som annars lockas av att förändringen.

– Många blir oroliga när man gör om ett stort avdrag som många utnyttjar. Men vi är förberedda på att frågan kan bli en del av oppositionens kritik mot regeringen inför valet, säger en MP-källa.

Artikeln har uppdaterats med Per Åslings kommentar under tisdagen.

Beslutskedja: Ett förändrat reseavdragssystem

14/12
2017
21/12
2017
21/12
2017
4/6
2019
26/6
2019
1/7
2019
1/11
2019
6/11
2019
15/9
2020
26/8
2021
21/9
2021
22/10
2021
25/10
2021
20/1
2022
21/1
2022
16/3
2022
17/3
2022
24/3
2022
19/4
2022
5/5
2022
2/6
2022
9/6
2022
27/10
2022

Forrige artikel KD-politikerns dialektsuccé i SVT: Kan få ljudboksuppdrag för partiet KD-politikerns dialektsuccé i SVT: Kan få ljudboksuppdrag för partiet Næste artikel Axén Olin: ”Bekymrad över svensk skola” Axén Olin: ”Bekymrad över svensk skola”
Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Det blir ingen extra höjning av de generella statsbidragen till kommuner och regioner nästa år. ”Jag är lite fundersam när det gäller kommunernas investeringbehov”, säger Annika Wallenskog, SKR:s chefsekonom.