Regeringsbeslut kritiserades – men även opposition skrotar stadsmiljöavtalen

Regeringens beslut att strypa finansieringen till insatser för att främja hållbarare transporter i stadsmiljön fick kritik från oppositionspolitiker. Men i skuggbudgeterna väljer Centerpartiet att följa regeringens linje.

Rättelse: Artikeln har uppdaterats efter publicering, efter att ny information tillkommit.

Det är endast hos Miljöpartiet som det tydligt framgår att partiet väljer att behålla stöden i partiets budgetmotion.

– Det är en stor grej, för det påverkar alla städers ansökningar och planering. Alla sitter med sina kollektivtrafiks- och cykel- och gångprojekt, där man räknat in att man kunnat göra ansökningar, sa MP:s Daniel Helldén i samband med att budgeten presenterades. 

{{toplink}}

C:s Ulrika Heie ställde sig samtidigt frågande till agerandet.

–  Det är synd att man inte kan förstå hur regeringen har tänkt. För jag tycker att man ändå behöver motivera det man tar bort.

Men när det kommer till budgetmotionen, ser Centerpartiet ut att ha accepterat prioriteringen. För varken S eller C uttrycker någon explicit justering av regeringens planer för stadsmiljöavtalen inom utgiftsområdet som inriktar sig på ”Utveckling av statens transportinfrastruktur” i sina respektive skuggbudgetförslag. I en följdmotion väljer dock S att behålla stödet.

Inte heller Vänsterpartiet uttrycker sig specifikt kring stadsmiljöavtalen i huvudmotionen, men avvisar regeringens avveckling av stadsmiljöavtal i en följdmotion. De går samtidigt fram med ett kollektivtrafikkort – likt MP  – samt ett ”Investeringsstöd för nyinvesteringar och utbyggnad i kollektivtrafik” på fem miljarder, baserat på den expansiva övergripande finanspolitiken partiet driver, med liknade ändamål.

{{toplink}}

Carlson: Kommuner kan prioritera själva

Altinget har sökt infrastrukturminister Andreas Carlson för en uppföljande intervju i frågan, men hans stab har inte återkommit.

Men till Ekot svarar Carlson i ett skriftligt svar att regeringen pekar på att de generella stöden till regioner och kommunerna fortsatt höjs, och att de därmed kan prioritera själva att vidta insatserna.

”Den typ av åtgärder som beviljats inom ramen för stadsmiljöavtalen faller inom ramen för kommunala åtaganden och kommuner och regioner bör därför ha incitament att göra sådana satsningar även utan ett statligt stöd.”

Prioriteringarna skiljer sig åt

Skuggbudgetmotionerna skiljer sig annars åt relativt mycket hos de respektive oppositionspartierna. Där MP och V båda bedriver en expansiv politik på området, genom att låna till sig ytterligare medel för att bland annat investera i infrastruktur, begränsar både C och S sina prioriteringar.

Samtliga partier skjuter dock till medel till underhållsinsatser. Men där C riktar dem till vägunderhåll, går framför allt tillskotten hos de andra partierna till extra insatser för järnvägen.

Både Centerpartiet och Vänsterpartiet prioriterar samtidigt ett tillskott till den upphandlade Gotlandstrafiken i sina budgetmotioner.

Men Socialdemokraterna, vars infrastrukturpolitiska talesperson Gunilla Svantorp ställde sig frågande till regeringens agerande, väljer dock att behålla nivån på budgetposten Trafikavtal, som viks till ändamålet.

Läs skuggbudgeten för S, V, C och MP här.

Forrige artikel Fritidsforums ordförande tog inte avstånd från Hamas – ”förkastligt” Fritidsforums ordförande tog inte avstånd från Hamas – ”förkastligt” Næste artikel Efter talmanskaoset – riksdagen ser över reglerna Efter talmanskaoset – riksdagen ser över reglerna
Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Det blir ingen extra höjning av de generella statsbidragen till kommuner och regioner nästa år. ”Jag är lite fundersam när det gäller kommunernas investeringbehov”, säger Annika Wallenskog, SKR:s chefsekonom.