Så mycket lägger partierna på digital annonsering

Hundar, partiledare och slagkraftiga budskap. I valtider tas miljoner ur partikassan för annonser på sociala medier. Den senaste månaden har Sverigedemokraterna lagt allra mest, och siktar på Stockholm i slutspurten.

Altinget har sammanställt partiernas kostnader för annonser på sina centrala sidor på Facebook och Instagram.

Socialdemokraterna har lagt över 2,5 miljoner kronor på sociala medieannonser under sommaren, bara från sin centrala sida. Men den senaste månaden är det i stället Sverigedemokraterna som leder ligan.

– När bruset är högre måste vi öka, säger Joakim Wallerstein, Sverigedemokraternas kommunikationschef, till Altinget.

Partiets annonskostnader uppgår till drygt 1,4 miljoner kronor.

Senaste veckan – C lägger mest

Den senaste veckan är det i stället Centerpartiet som haft störst annonskostnader, baserat på partiernas centrala konton. Partiet har lagt nästan 433 000 kronor på sju dagar. 

Dan Edström är digital strateg på Centerpartiets kommunikationsenhet:

– Det var en intensiv vecka för Centerpartiet, då Annie Lööf medverkade i två partiledardebatter samt utfrågades i såväl P1, P3, P4 som SVT. Då blir det naturligt att öka annonseringen. Sen spelar det såklart också in att valspurten är i gång på allvar, säger han till Altinget.

Betydligt lägre kostnader har Vänsterpartiet som lägger allra minst på annonser, även om också lokala partiföreningar annonserar. Moderaterna i Stockholms stad och län har exempelvis betalat nästan 328 000 kronor för sina sociala medieannonser de senaste trettio dagarna. Även Liberalerna i huvudstaden satsar stort, med över 250 000 kronor för annonser lokalt.

Olika strategier

Hur partiernas kommunikation ser ut, bland annat när det kommer till satsningar på lokala respektive centrala sidor och möjligheten till draghjälp från andra, skiljer sig åt.

Vissa partier använder sig även mer av sina företrädare för att nå ut. Annonseringen på Magdalena Anderssons Facebook- och Instagramkonto de senaste 30 dagarna har kostat Socialdemokraterna över 200 000 kronor. För socialminister Lena Hallengren (S), ett av partiets kampanjansikten, handlar det om 106 000 kronor.

Även finansminister Mikael Damberg och Tobias Baudin pryder de socialdemokratiska valaffischerna. Annonseringen på deras sidor uppgår till 67 900 kronor respektive 37 500 kronor.

SD riktar in sig på Stockholm

Sverigedemokraternas kommunikationschef Joakim Wallerstein berättar för Altinget att partiet har sparat för att kunna lägga mer resurser i slutspurten.

{{toplink}}

– Det brukar överlag vara ganska dåligt medialt för oss månaden innan ett val, säger han och betonar de digitala plattformarnas betydelse för partiet, bland annat som ett sätt att kontra tidningspubliceringarna.

Men trots att partierna lägger mycket pengar på digitala annonser finns det annat som kostar mer.

– Postutskicket är den största kostnaden som vi har för kommunikation, säger Joakim Wallerstein.

Partiets valsedlar och en folder väntas landa i brevlådor runtom i landet under veckan, men kanske är det särskilt i huvudstaden de är allra viktigast. 

Vad är fokus i Sverigedemokraternas kommunikation framöver?

– Valet handlar i hög grad om Stockholm. Moderaterna går väldigt dåligt där, och om inte de klarar av att vinna över de borgerliga väljarna så är det viktiga att någon annan gör det. För blockets skull. Det kommer vara ett fokus för oss, i hög grad.

Forrige artikel Mette Frederiksen bjuder in till toppmöte på Bornholm - Magdalena Andersson nobbar Mette Frederiksen bjuder in till toppmöte på Bornholm - Magdalena Andersson nobbar Næste artikel Så säger riksdagspartierna om de föreslagna demokrativillkoren Så säger riksdagspartierna om de föreslagna demokrativillkoren
Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Det blir ingen extra höjning av de generella statsbidragen till kommuner och regioner nästa år. ”Jag är lite fundersam när det gäller kommunernas investeringbehov”, säger Annika Wallenskog, SKR:s chefsekonom.