SKR: Staten behöver ta ett större ansvar för skolan

SKR motsätter sig ett statligt huvudmannaskap för skolan. Men inom tre områden måste staten ta ett kliv fram, menar organisationen. 

I Thomas Perssons utredning om hur staten skulle kunna ta större ansvar för skolan presenteras två alternativ: Det ena att staten tar över huvudmannaskapet för de offentliga skolorna. Det andra att det statliga ansvaret ökar utan att staten tar över huvudmannaskapet. 

Medan Sveriges kommuner och regioner (SKR) ratar det första alternativet, finns det vissa förslag i alternativ två som organisationen välkomnar.

Riskerar tappa styrfart

– Båda alternativen som utredaren pekar på är ju jättestora förändringar. Det kommer ta väldigt mycket tid. Det riskerar ju att tappa en del styrfart i avvaktan på utredningen samtidigt som man faktiskt inte vet om det skulle ha någon betydelse, säger Monica Sonde, chef för avdelningen för utbildning och arbetsmarknad, till Altinget.  

Bristande likvärdighet mellan olika skolor, bland annat i finansieringen, är ett vanligt argument för varför staten skulle ta över ansvaret från kommunerna. Monica Sonde menar att problemen bäst bör lösas på annat sätt.  

– Den bristande likvärdigheten kopplas också till den segregation som vi har i samhället i dag. Den situationen kvarstår ju oavsett vem som är huvudman. På samma sätt är bristande likvärdighet kopplat till att man faktiskt inte har behöriga, legitimerade lärare överallt. Den utmaningen kvarstår ändå. 

Ökad statlig styrning 

Samtidigt ser SKR:s Monica Sonde tre områden där staten behöver öka sin styrning.

– Vi avstyrker ju inte allt i alternativ två, det vill säga ökad statlig styrning. Staten behöver ta större ansvar för finansieringen, kompetensförsörjningen – det vill säga lärarutbildningen, och digitaliseringen, säger hon.  

När det gäller statens finansiering av skolan behöver den bli mycket mer hållbar och stabil, enligt Sonde. 

– Vi kan inte ha de här kortsiktiga statsbidragen som kastas hit och dit.  

Angående kompetensförsörjning och tillgången till lärare vill SKR att staten ser till att det finns utbildningar som når hela landet.  

– Det är ju statens ansvar att utbilda lärare. Det är väldigt stor skillnad på tillgången till lärare beroende på var i landet du tittar. Kopplingen till närhet till lärosäten är för stor och då måste man ta ansvar för det.  

Slutligen vill SKR se en statlig samordning av skolans it-lösningar.  

– Det är alldeles för splittrat. Det är 290 kommuner som riskerar att hitta på olika lösningar för att hantera situationen. Där skulle man vinna på att ta ett mer nationellt grepp.  

Hur tänker ni att det skulle se ut? 

– Där har jag inga konkreta lösningar, utan det här måste man föra en diskussion om. Det är också viktigt att sådana lösningar inte bara löser skolans situation, utan den måste också synka med kommunernas andra digitaliseringssystem så att man inte får sektorsstuprör. Frågan är ju ganska bred, men det blir väldigt olyckligt när var och en kommun ska lösa det själv.  

– Utmaningarna är att hitta bra digitala system och att man har en bra digital infrastruktur som läser av systemen. Då räcker det inte att man bara läser av för förskola och skola utan man behöver synkronisera med övriga system som finns i offentlig sektor.

Lokala anpassningar

Samtidigt understryker Monica Sonde att nuvarande sätt att organisera med kommuner som huvudmän inte är felfritt. 

– Här finns mer att göra och som vi också satt igång ett arbete att titta på. Alla behöver tänka till och det går att hitta rätt mycket kraft ifrån den här utredningen. Utredarens uppdrag har varit att titta på vad staten kan göra. Han har ju inte tittat på andra lösningar. Det är också viktigt att komma ihåg här.  

Vilka andra lösningar ser ni? 

– Dels de tre områdena jag nämnde där staten kan gå in och bli tydligare. Dels om man ser över små huvudmäns förutsättningar och tittar på hur man kan stärka dem. Jag tror också att både kommuner och staten kan stödja mer lokala lösningar, till exempel när det kommer till kompetensförsörjning.  

– På vissa ställen är det svårt att rekrytera lärare, men kanske lättare att rekrytera andra yrkeskategorier. Då kan man stimulera andra sätt att jobba. På andra ställen är det inte alls svårt. Man behöver öppna upp och stödja lokala anpassningar.  

{{toplink}}

Beslutskedja: Förutsättningar för ett statligt huvudmannaskap för skolan

22/12
2020
5/7
2021
15/3
2022
29/3
2022
13/10
2022
18/10
2022
21/10
2022
3/11
2022
8/11
2022
21/3
2023
4/4
2023
6/4
2023
28/4
2023

Forrige artikel Antalet nya utredningar sköt i höjden förra året Antalet nya utredningar sköt i höjden förra året Næste artikel Energimyndighetens spåkula: Stort elbehov och ett myller av osäkerheter Energimyndighetens spåkula: Stort elbehov och ett myller av osäkerheter
Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Det blir ingen extra höjning av de generella statsbidragen till kommuner och regioner nästa år. ”Jag är lite fundersam när det gäller kommunernas investeringbehov”, säger Annika Wallenskog, SKR:s chefsekonom.