Tipsfunktion för arbetslivskriminalitet får mer tid på sig
Regeringen ger utredningen om arbetslivskriminalitet mer tid på sig att ta fram förslag på en myndighetsgemensam tipsfunktion.
Den ursprungliga utredningen om arbetslivskriminalitet tillsattes 2021 och hade i uppdrag att förstärka kunskapen och att stötta aktörer i det motverkande arbetet.
Utredningen har presenterat två delbetänkanden i juni respektive i februari där man undersökt hur man arbetar mot kriminaliteten i Norge, Danmark och Finland.
I augusti år fick utredningen ett ytterligare uppdrag som innebär att utreda förutsättningarna för en myndighetsgemensam tipsfunktion för arbetslivskriminalitet. Denna del av uppdraget skulle ha redovisats den 17 juni i år men får nu fram till den 23 februari 2024 på sig att ta fram sitt förslag.
Enklare att tipsa
Tanken med tipsfunktionen är att göra det enklare för enskilda att tipsa om misstankar om brott kopplade till arbete där flera olika myndigheter är inblandade. Syftet är också att det ska bli enklare för myndigheterna att dela på informationen.
Enligt ett beslut från den tidigare regeringen har Arbetsförmedlingen,
Arbetsmiljöverket, Ekobrottsmyndigheten, Försäkringskassan,
Jämställdhetsmyndigheten, Migrationsverket, Polismyndigheten, Skatteverket och Åklagarmyndigheten i uppdrag att kontinuerligt samverka för att motverka arbetslivskriminalitet. Det är även dessa myndigheter som kan komma att omfattas av tipsfunktionen.
{{toplink}}