Trafikverket svarar på kritiken: ”Får inga extrapengar från regeringen”

Trafikverket svarar nu på kritiken mot myndighetens nya besked om ideella arrangemang på statlig väg. ”Vi har en fast budget och vi får inga extrapengar från regeringen för detta. Då tänkte vi att en takplattform på 150 000 kronor var rimligt”, säger presschefen Bengt Olsson.

Tidigare under fredagen kunde Altinget berätta att historien om kostnader för ideella föreningars arrangemang på statlig väg fortsätter. Trafikverket inför ett takbelopp på 150 000 kronor för ideella föreningar för kostnader som omskyltning med mera. Summor därutöver får föreningarna själva betala.

{{toplink}}

I mars föreslog Trafikverket att regeringen skulle besluta att det skulle vara kostnadsfritt för ideella föreningar under 2023. I maj gav regeringen Trafikverket möjligheten att inte begära någon ersättning under 2023. 

”Svek mot idrotten”

Frånvaron av extrapengar från regeringen fick myndigheten att räkna på det ekonomiskt.

– Vi gjorde en bedömning av hur vi ska kunna stödja framför allt de små föreningarna i den här typen av arrangemang. När vi har pratat med Cykelförbundet var de tillfreds med det, säger Bengt Olsson till Altinget.

Men Cykelförbundet kallade tidigare i dag i ett pressmeddelande beslutet för ”ett svek mot idrotten” och talar om att det hela skett ”i strid med tidigare löften”. 

– Under våra samtal med Trafikverket upplevde jag att det fanns en stor förståelse och önskan om ett fortsatt samarbete kring frågorna om säkerhet kring evenemang på statliga vägar. Att man nu fattar ett beslut utan förankring hos oss visar på en respektlöshet mot det vi verkar för och det förvånar mig, sade deras ordförande Stefhan Klang.

Vätternrundan har andra förutsättningar

Bengt Olsson tycker att det blir missvisande att göra jämförelser med Vätternrundan i sammanhanget.

– Det är svårt att göra generella jämförelser kring förutsättningar och ersättningar när det gäller en liten cykelförening och jättestort arrangemang som Vätternrundan som har helt andra finansieringsförutsättningar via sponsoravtal. Här hjälper vi dem som inte har samma förutsättningar, säger Bengt Olsson.

Men även frågan om var man drar gränsen kommer myndigheten att diskutera med regeringen.

– Just nu går det en gräns mellan kommersiellt och ideellt. Vi följer detta, bland annat hur den som söker stöd ska klassas. Är de inte ideella så omfattas de inte av det här stödet, säger Bengt Olsson.

Har ni gjort någon konsekvensanalys när det gäller de 150 000 kronorna?

– Vi har ställt frågor och fått svar från ett antal ideella organisationer, om det här är skäligt och tillräckligt för till exempel en ideell cykelförening som behöver skylta om.

Bengt Olsson konstaterar också att regeringen inte är så detaljorienterad när den ger ett uppdrag.

– Lite hårdraget säger de: ”hitta en lösning”. Vi ska komma tillbaka med ett fastare förslag inför 2024. Fram tills dess lägger vi en takplattform på 150 000. Så behandlar vi alla lika och sjösätter det. Där vi står just nu, säger Bengt Olsson.

Infrastrukturminister Andreas Carlsons (KD) stab har ännu inte återkommit med svar på Altingets förfrågan om intervju.

Forrige artikel SKR ställer sig bakom vårdpersonalen: Ska inte ange papperslösa SKR ställer sig bakom vårdpersonalen: Ska inte ange papperslösa Næste artikel Inga nya riktlinjer om amorteringslättnad –  ”Bankerna ska göra det de är bra på” Inga nya riktlinjer om amorteringslättnad – ”Bankerna ska göra det de är bra på”
Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Det blir ingen extra höjning av de generella statsbidragen till kommuner och regioner nästa år. ”Jag är lite fundersam när det gäller kommunernas investeringbehov”, säger Annika Wallenskog, SKR:s chefsekonom.