Trakasserier i reklam räknas som aggressivt
EKONOMI. Trakasserier, hot om våld eller ett kränkande språk ska beaktas vid bedömning om marknadsföring är aggressiv, enligt ett förslag från regeringen.
Sverige tvingas ändra i marknadsföringslagen till följd av ett EU-direktiv. Nu ska det bli tydligare i lagtexten vad som räknas som aggressiv marknadsföring.
Det innebär att marknadsföringens art, hur lång tid en kampanj pågår och platsen för marknadsföringen har betydelse för om den ska betraktas som aggressiv.
Hotfullt eller kränkande
Det ska också beaktas om företaget använder ett hotfullt eller kränkande språk eller beteende. Andra faktorer som kommer att spela in är om ett företag utnyttjar ett ”speciellt missöde eller omständigheter, som näringsidkaren känner till och som är av sådan vikt att de försämrar konsumentens omdöme, för att påverka konsumentens beslut i fråga om produkten”.
Även ”oproportionerliga hinder” i ett avtal, utifrån konsumentens perspektiv ska också beaktas vid bedömning av marknadsföring. Det kan handla om hinder mot att konsumenten vill häva ett avtal eller byta en produkt.
Post- och telestyrelsen positiv
Fler remissinstanser anser att lagtexten blir för detaljerad och att mycket av det som nu förs in i lagen redan gäller i dag.
Men Post- och telestyrelsen anser att de metoder som räknas upp i den föreslagna lagändringen förekommer bland annat i e-postreklam och därmed kan ändringen förbättra konsumentskyddet.
Ett företag som bryter mot marknadsföringslagen kan dömas att betala en marknadsstörningsavgift.