TU ska lära elever skillnaden mellan olika medier
GYMNASIET. TU får pengar för att sprida kunskap om medier i skolan. Jeanette Gustafsdotter, vd på TU, hoppas kunna förmedla kunskap om skillnaden mellan sociala medier och etablerade medier.
– Varje gång en minister, speciellt gymnasieministern, kan lyfta medier och lyfta fram skillnaden mellan sociala medier och etablerade medier vore det önskvärt att de också gjorde det, säger Jeanette Gustafsdotter, vd TU – Medier i Sverige, till Altinget, på frågan om vilken draghjälp medierna behöver från politikerna i detta sammanhang.
TU har fått tre miljoner kronor från Anne-Marie och Gustaf Anders stiftelse för att utveckla projektet och sajten Mediekompass. Projektets uppgift är att hjälpa skolan med undervisning om och med medier.
Gammal sajt får nytt liv
TU har drivit sajten mediekompass.se sedan tidigare. Sajten är ett verktyg för att elever ska bättre förstå mediernas roll i samhället. Nu får TU möjlighet att utveckla sajten vidare.
– Det absolut viktigaste är att få elever att förstå medierna betydelse för en fungerande demokrati, säger Jeanette Gustafsdotter.
Med tanke på sociala mediers allt mer framträdande roll anser Jeanette Gustafsdotter att det blir mer angeläget att elever förstår skillnaden på det som skrivs i sociala medier och det som skrivs i etablerade medier.
– Att man förstår varför etablerade medier inte går ut med namn och bild och varför man gör det i sociala medier. Att det handlar om grundlagar och de pressetiska reglerna, säger Gustafsdotter.
Kan dyka upp i många ämnen
Men det är inte bara de demokratiska aspekterna som kan vara nyttiga för gymnasieelever. Jeanette Gustafsdotter hoppas kunna ordna utbildningspaket där skolor och tidningar på orten kan träna på att göra tidningar.
Det innebär att mediekunskap inte bara behöver dyka upp i samhällskunskapen.
– Jag tror att detta kan integreras i andra ämnen än samhällskunskap. Exempelvis teknik där man bygger tidningar på webben och i appar.
Mediekompassen har funnits ett tag, och mycket av materialet på sajten är fortfarande relevant.
– Där ligger mycket bra material. Till exempel om vad man publicerar och vad man inte publicerar. Nu ska vi uppdatera dem med dagsfärska exempel.