Utbildningschef: ”När Skolverket reagerar är det för sent”

Skolverket har fått ett nytt regeringsuppdrag. Samtidigt får myndighetens insatser under pandemin hård kritik från utbildningsdirektören Stefan Norrestam, som är tveksam till att Skolverket kommer göra någon skillnad med sitt nya uppdrag. ”Skolverket kan inte kompensera för pandemins konsekvenser”, anser han.

Sedan juni 2020 har Skolverket i uppdrag av regeringen att följa upp pandemins konsekvenser inom utbildningsområdet. Nu har myndigheten fått ett nytt regeringsuppdrag.

I det nya, kompletterande uppdraget ska Skolverket nu även hantera konsekvenserna av pandemin inom skolväsendet. Bland annat ska de ta fram stöd som underlättar för huvudmän och utbildningsanordnare att identifiera vilka kunskaper som elever inte har fått möjlighet att tillägna sig under covid-19-pandemin.

Skolverket ska även göra en nationell kartläggning av elevers kunskapsutveckling för att kunna bedöma kunskapstappet.

Ännu oklart

På Skolverket är det ännu inte klart hur uppdraget ska utföras. Hur elevernas kunskapsutveckling har påverkats av pandemin vet man heller inte i dagsläget.

“Det går inte att i dag uttala sig om i vilken utsträckning elevernas kunskapsutveckling påverkats av pandemin. Däremot har Skolverket gjort uppföljningar av bland annat huvudmännens syn på risken för att elever inte får de kunskaper eller färdigheter de normalt skulle ha fått under vårterminen.” Säger Viktoria Hildenwall, enhetschef för analysenheten på Skolverket, i en skriftlig kommentar till Altinget.

”Kan inte kompensera”  

Stefan Norrestam, utbildningsdirektör för Lunds kommun, tycker inte att Skolverkets insatser har gjort någon skillnad för skolan under pandemin och har svårt att se vad myndigheten skulle kunna göra för att förbättra situationen. 

– Problemet är inte stöd och pengar. Vi har gått från en analog undervisningsform till en digital. Det har blivit bättre med tiden, men där har vi inte fått stöd från Skolverket, säger han till Altinget.

Stefan Norrestam menar att det stora problemet för eleverna är motivation och det sociala sammanhanget. 

– En stor del av lärandet sker tillsammans med studiekamraterna. Oavsett vad Skolverket skulle komma med kan de inte kompensera för det som har gått förlorat under pandemin, säger han.

Hanterat pandemin dåligt

Enligt Stefan Norrestam har det varit för tyst från Skolverkets håll gällande restriktioner och riktlinjer. Han hade velat se ett bättre samarbete från myndigheten med Folkhälsomyndigheten och Arbetsmiljöverket.

– De borde gett alternativ till undervisningen och varit tydliga i hur skolor ska förhålla sig till riktlinjerna. Nu blev det många lokala brottningsmatcher.

– När Skolverket reagerar är det för sent, men vi kanske kommer vara förberedda inför nästa pandemi, fortsätter han.

Framåtsyftande åtgärder

Med det nya uppdraget efterlyser Stefan Norrestam ett sätt att hjälpa de elever som inte har klarat sig så bra. Enligt honom bör det ske genom att ta hänsyn till praktiska omständigheter. 

– Vi behöver något framåtsyftande som kan hjälpa elever att ta igen vad de förlorat, som en chans att läsa upp betyg eller längre tid att lämna in betyg för ansökan till universitet, säger han.

Forrige artikel Överblick: Sjunkande medellivslängd och myndighet bryter mot lagen Överblick: Sjunkande medellivslängd och myndighet bryter mot lagen Næste artikel Kuylenstierna: Att täcka budgethål med EU-pengar är ingen storsatsning Kuylenstierna: Att täcka budgethål med EU-pengar är ingen storsatsning
Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Kritiken: Regeringen saknar krisinsikt

Det blir ingen extra höjning av de generella statsbidragen till kommuner och regioner nästa år. ”Jag är lite fundersam när det gäller kommunernas investeringbehov”, säger Annika Wallenskog, SKR:s chefsekonom.